Anspach in november 2024

9 september 2024 Vooruitblikken

Traditiegetrouw publiceert Anspach elk jaar in november ene album van Kathleen Van Overstraeten, ditmaal aangevuld met een tweede avontuur van commissaris Ansor. Beide verhalen situeren zich in de Belgische geschiedenis. We stellen ze hieronder aan je voor. Je vindt ze ook met meer details terug in de rubriek Te verschijnen.

Volkshuis 65

De voormalige stewardess Kathleen Van Overstraeten beleeft een zesde avontuur in Volkshuis 65, opnieuw een aan Belgische historische feiten opgehangen detectivethriller. Tekenaar Baudouin Deville en scenarist Patrick Weber hebben haar al met enig succes in zowel het Frans als Nederlands in andere historische contexten neergezet in de albums Glimlach 58, Leopoldstad 60, Brussel 43, Inno 67 en Berlijn 61. Er is ook al een filmoptie op haar genomen.

Volkshuis 65 speelt zich hoofdzakelijk af in Brussel, na een uitstapje in Venetië, om misdaden tegen de architectuur in België tijdens de jaren 1960 bloot te leggen. Uitgeverij Anspach belooft "een fascinerende speurtocht in de schaduw van de art-nouveaupareltjes waar de Belgische hoofdstad beroemd om is. 

Het verhaal: "Venetië, 1964. Kathleen, nu journaliste bij de RTB, doet verslag van het Internationaal Congres van Architecten en Technici van Historische Monumenten. Ze zou een zekere Serge Durand ontmoeten, een felle tegenstander van de afbraak van het Volkshuis, een meesterwerk van de briljante architect Victor Horta. De gunstige locatie wekt de belangstelling van projectontwikkelaars die op dat moment de Belgische hoofdstad slopen. Durand had Kathleen een aantal opzienbarende onthullingen beloofd, maar zijn plotselinge en verdachte dood legt hem voorgoed het zwijgen op. Terug in Brussel wordt Kathleen gecontacteerd door zijn weduwe, die haar vertelt dat haar man het testament van Victor Horta in handen had gekregen. Het schalkse genie had echter een rebus toegevoegd, gebaseerd op enkele van zijn meest bewonderenswaardige creaties. Met de hulp van Antoinette Legein, een universiteitsprofessor gespecialiseerd in art nouveau, begint Kathleen aan een spannende speurtocht door Brussel. Zullen ze in staat zijn om het Volkshuis te redden en het architectonische bloedbad in Brussel te stoppen?"

Wie de geschiedenis kent, weet het antwoord op die laatste vraag al. En dat is een vrij bizar verhaal op z'n Belgisch... En anders leer je dat wel allemaal dankzij het uitgebreide en rijkelijk geïllustreerde achtergronddossier dat in elk album van Kathleen is te lezen. Het vakkundige en herkenbare inkleurwerk van Béréngère Marquebreucq vermelden we trouwens ook erg graag. Ze verzorgde eerder de inkleuring van diverse trilogieën en de reeks Dallas Barr van Marvano, I.R.$, De Janitor, albums van XIII Mystery, enzovoort.

Spa 1906

Spa 1906 is het tweede album met commissaris Ansor nadat hij in Oostende 1905, met James Ensor als deel van de intrige, een spannend en boeiend detectiveverhaal beleefde. Voor het nieuwe album verruilt de pientere, ietwat onbehouwen vrouwenversierder de badstad met de kuuroordstad Spa. Olivier Wozniak tekende in het verleden de erg mooie reeks Alice en Leopold en De Sterrenjagers. Patrick Weber bediende hem opnieuw van een scenario. Dat deed hij ook voor onder meer Alex, Lefranc, Lois, Sparta en de albums met Kathleen Van Overstraeten, die eveneens bij Anspach verschijnen.

Aansluitend op het album zit een dossier met historische achtergrond.

"Spa, 1906. Het zeer chique Belgische kuuroord bruist van leven. Een mysterieuze meesterafperser dreigt gênante geheimen van de lokale high society bloot te leggen. Verschillende notabelen hebben dreigbrieven ontvangen, ondertekend door een zekere Peter de Grote. Zelfs de Belgische koninklijke familie zou erbij betrokken kunnen zijn! Geconfronteerd met hun schande hebben verschillende notabelen al zelfmoord gepleegd. De reputatie van het kuuroord staat op het spel. Om de rijke kuuroordbezoekers niet af te schrikken, wordt de zaak geminimaliseerd door de lokale politie, die vooral geen paniek wil uitlokken. De beroemde hoofdinspecteur Hendrikus Ansor trekt zich daar niets van aan. De Oostendse speurneus, die discreet is gestuurd door prinses Clementine, is vastbesloten om de raaf van Spa te ontmaskeren en zo de Kroon te beschermen. Hij gebruikt daarbij zijn eigen methodes: reflectie, deductie, het luisteren naar geruchten en vermijden van poespas."