De Haan 1933 en Oostende 1905 bij Anspach

7 november 2022 Vooruitblikken

Bij uitgeverij Anspach verschijnen deze week twee nieuwe albums die zich allebei aan de Belgische kust afspelen en in het verleden. In beide albums is er hoog bezoek. Achterin zit telkens een dossier.

Baudouin Deville verwierf de laatste jaren een trouw publiek met de albums Glimlach 58, Leopoldstad 60, Brussel 43 en Inno 67, alle albums met Kathleen Van Overstraeten in de hoofdrol die telkens een avontuur beleeft op de achtergrond van belangrijke Belgische historische gebeurtenissen. Voor zijn nieuwste album De Haan 1933 ruilde Deville even van hoofdpersonage én scenarist. In De Haan 1933 vertelt hij namelijk op scenario van Rudi Miel (Libertalia, De Oneven Orde, De Boom van de Twee Lentes) over het verblijf van de natuurkundige Albert Einstein in de kuststad met de fictieve verhaallijn dat de nazi's hem daar op de hielen zitten. Het album verschijnt opnieuw bij Anspach. Voor de inkleuring kiest Deville opnieuw voor het mooie werk van Bérèngere Marquebreucq.

Einstein, de bedenker van de relativiteitstheorie, heeft werkelijk enkele maanden in De Haan verbleven, van maart tot september 1933, voordat hij voorgoed naar de Verenigde Staten trok. Toen Adolf Hitler op 30 januari 1933 aan de macht kwam, maakte de geleerde van Joodse afkomst zich ongerust dat zijn werk in handen van de nazi's zou vallen. Met zijn echtgenote, stiefdochter en secretaresse reisde hij na een verblijf in de VS niet terug naar Duitsland, maar meerde hij aan in Antwerpen en vond vervolgens onderdak in De Haan. Rudi Miel bedacht verder dat Duitse geheimagenten hem daar opsporen met het plan hem te ontvoeren en terug te brengen naar Berlijn om hem zijn opzoekingen voort te laten zetten. Voorts komt ook Einsteins plotse fascinatie voor het werk van de expressionistische Oostendse schilder James Ensor aan bod.

In 2023 zien we Kathleen terug in een vijfde album met de titel Berlijn 61.

Extra: Artikel over Einstein in De Haan

Koning Leopold II in Oostende

Patrick Weber heeft op zijn beurt voor Olivier Wozniak Oostende 1905 geschreven, een puur detectiveverhaal waarin koning Leopold II en kunstschilder James Ensor opduiken. Wozniak kennen we nog van de reeks Alice en Leopold, die zich in het door België gekoloniseerde Congo afspeelt, en De Sterrenjagers, beide verschenen bij Dupuis. Hij was ook de kandidaat om de nieuwe avonturen van Rik Ringers te tekenen, maar de voorkeur ging uiteindelijk uit naar Simon Van Liemt.

"Oostende, 1905. De badplaats bruist van de activiteit. Koning Leopold II arriveert al snel in de kuststad. De sjah van Perzië, Mozaffar ed-Din, zal de gast zijn van zijne majesteit. De afgezant van de sjah werd vermoord in zijn suite in het Royal Palace Hotel. Vlak voor de aankomst van de koning werden tientallen makrelen voor het koninklijk chalet gedumpt! Het geschenk ging vergezeld van een pamflet gericht aan de 'hoerenmadam' van de koning, Blanche Delacroix. In sommige kringen was de minnares van de koning, die zwanger was van hun eerste kind, niet erg gelukkig met haar bezoek aan Oostende. Het verblijf van de koning in Oostende belooft riskant te worden! Politiecommissaris Hendrikus Ansor is belast met het onderzoek. Hij zal zowel op onderzoek gaan naar de prestigieuze plekken waar de koning gewoonlijk toeft als de minder glamoureuze plekken achter de schermen in Oostende. Onnodig te zeggen dat de koning deze puinhoop een paar dagen voor de komst van de sjah niet waardeert."