Silvester in januari en februari 2025

30 december 2024 Vooruitblikken

Extra dikke strips, alle met een stofomslag, publiceert Silvester in januari en februari. Het overzicht vind je met meer details terug in Te verschijnen. Hieronder stellen we ze ook aan je voor.

Grendizer (januari)

De jarenlange pauzes tussen twee albums van Denis Bajrams sf-epos Universal War Two (de cyclus na Universal War One) zijn te wijten aan zijn inzet voor zijn strijd ten voordele van stripmakers die resulteerde in een stichting en daarna de vereniging Ligue des auteurs professionels. En toen kwam Goldorak op zijn pad, een Europese strip naar de Japanse tekenfilmreeks Grendizer, die hij in samenwerking met  Xavier Dorison schreef voor Alexis Sentenac en Brice Cossu en waarvoor hij zelf ook tekenwerk verzorgde. Dat album werd in het Frans een ware hit en was uiteindelijk een van de tien best verkochte strips in 2021. Terwijl we nog steeds wachten op verdere vervolgen op Universal War Two, krijgen we toch al de vertaling van Goldorak

Silvester kiest hiervoor ook de internationale titel Grendizer. Go Nagai ontwikkelde die in 1975 als stripfiguur in de mangareeks Mazinger Z (gecreëerd in 1972) opdook en later zijn eigen manga- en ook tekenfilmreeks kreeg. Het waren de eerste superrobots alias mecha dat vooral in Japan een eigen genre is geworden (check ook deze reportage).

"De oorlog tussen de troepen van Vega en Grendizer is een verre herinnering. Duke Fleed en zijn zus zijn naar Fleed vertrokken terwijl Koji en Hikaru proberen een normaal leven te leiden. Maar uit de verste uithoeken van het universum duikt het krachtigste Saucer Beast op: de Hydragon. Terwijl dat monster van de Royal Guard de aardse legers verplettert, zorgen de eisen van de laatste vertegenwoordigers van Vega voor een schokgolf op de blauwe planeet: alle inwoners van Japan hebben zeven dagen om hun land te verlaten en de indringers de archipel te laten koloniseren. Anders volgt de totale vernietiging. Om aan die ramp te ontkomen, is er maar één hoop... Grendizer."

 

De Incal: Kill Hondenkop (januari)

Een nieuw losstaand verhaal in de wereld van de door Alejandro Jodorowsky en Mœbius bedachte De Incal. Tekenaar Pete Woods heeft heel wat comics van bekende superhelden (Batman, Superman, Deadpool, Harley Quinn, Justice League, Wolverine, Catwoman,..)op zijn naam staan, terwijl scenarist Brandon Thomas ook uit de comicwereld komt. Hij schreef onder meer Batman: Urban Legends, Excellence, Noir Is the New Black, Superman Red and Blue, Voltron, Future State: Aquaman,...

"Kill Hondenkop is in zijn lange, legendarische leven al veel genoemd: minnaar (de beste van de Melkweg), strijder (voor vrijheid en andere dingen), ondernemer (met vijf franchises op zijn naam) en intergalactische held (al minstens twee keer heeft hij het universum gered!). Maar zo’n leven leid je niet zonder vijanden te maken… en die vijanden zijn nu op bloed belust. Na een gemene aanval raakt Hondenkop in coma en zijn enige hoop ligt in de handen van de bastaardkinderen die hij her en der heeft verwekt. Om hun eigenzinnige vader te redden, moeten zijn kinderen met een gevaarlijke, experimentele technologie in zijn beschadigde hersenen doordringen. Maar niets is wat het lijkt. De wilde weg die Hondenkop naar de verlossing moet leiden, gaat door psychedelische landschappen, langs duister en grotesk gevaar en het compleet onverwachte, in een avontuur dat zo intiem is als een hartslag en zo groots als de werkelijkheid zelf!"

Schaak (januari)

Door de auteur van Kopje Onder, ook vertaald door Silvester.

"‘Het leven is als een schaakspel. Makkelijk te leren, leuk om te spelen, moeilijk om te winnen... onmogelijk om te controleren!’

De deuren van een tram gaan open en een jongeman vangt een glimp op van een vrouw die hij nooit meer zal zien. Dit is het beginpunt van dit verhaal dat verteld wordt vanuit verschillende hoofdpersonen, die allemaal falen in hun persoonlijke relaties, en die als stukken van een schaakspel zijn. De pionnen vragen zich af of het niet tijd is om een stuk op te offeren om verder te komen. De lopers kruisen elkaars pad zonder elkaar echt te vinden. Het paard is vrij en kan over andere stukken heen springen, maar is kwetsbaar omdat, hoe ongrijpbaar ook, een paard kan worden verslagen door een eenvoudige pion. Ze gaan allemaal verder, komen elkaar tegen, bewegen zich door hun leven als op een schaakbord. Zonder het te weten zijn ze allemaal met elkaar verbonden en staan ze op het punt een spel te spelen dat hun leven zal veranderen..."

Spoon & White integraal 1 (januari)

Integrale editie van de komische actiereeks Spoon & White. In drie integrales met bonuspagina's wil Silvester de hele reeks heruitgeven, aangevuld met alle niet eerder vertaalde verhalen. De eerste integrale bundelt alvast de eerste drie albums.

Spoon & White is een parodie op actie- en buddyfilms als Dirty Harry, Leathal Weapon, Die Hard en James Bond, met nog een ontzaglijk uitgebreide collectie knipoogjes naar andere films én stripreeksen erbovenop. De hoofdrolspelers zijn twee New Yorkse flikken die een liefde-haatverhouding met elkaar hebben. Haat is er vooral als ze wedijveren om de aandacht van de knappe reporter Courtney Balconi. Bij het uitvoeren van hun missies gaan ze nogal destructief te werk.

Spoon & White is getekend door Simon Léturgie, ooit de tekenaar van de kortstondige gagreeks Gastoon, over het neefje van Guust Flater, en de sf-reeks Polstar. Zijn vader, Jean Léturgie, is de co-scenarist van dat alles, ook van Spoon & White, Kid Lucky, Percevan, Cotton Kid en diverse albums van Lucky Luke en Rataplan. De andere co-scenarist is Yann, die weinig nadere introductie behoeft als scenarist van onder meer De Onnoembaren, Thorgal, Berentand, Buck Danny Origins, Angel Wings, Pin-Up en heel wat Robbedoes-verhalen. Na deel 6 liet hij Jean Léturgie de reeks in zijn eentje schrijven. Voor deel 4, 5 en 7 kreeg Simon de hulp van Franck Isard voor de tekeningen. 

Don Quichot van la Mancha (februari)

Van de gebroeders Paul en Gaëtan Brizzi is eerder de door hen getekende stripbewerking Céline en de Kolonie van Collaborateurs (gebaseerd op het boek van Céline) verschenen. Ze werkten ook samen aan het in 2024 bij Silvester verschenen Dante's Hel naar het boek van Dante Alighieri. Ook Don Quichot de la Mancha is weer een bewerking, nu naar het boek van Miguel de Cervantes uit 1605.

"De berooide edelman Alonso Quijano voelt zich, na lectuur van meer ridderromans dan goed voor hem is, geroepen om de wereld rond te reizen om onrecht te bestrijden en de bescherming op zich te nemen van weduwen, wezen en behoeftigen... Hij noemt zichzelf voortaan Don Quichot en trekt op avontuur met zijn schildknaap Sancho Panza. Op hun tocht ontmoeten ze reuzen, windmolens, strijdende legers en schaapskudden. Sommigen willen hem helpen, anderen bespotten hem, en omringd door zijn vrienden zal Don Quichot gaandeweg de rede terugvinden."

Horologiom 1 (februari)

Fabrice Lebeault is de auteur van het eveneens door Silvester uitgegeven Selenie. Hij tekende ook het Vrije Vlucht-tweeluik De Boeman en het sf-verhaal Stichting Z, een compleet verhaal van Robbedoes en Kwabbernoot. Silvester geeft de oorspronkelijke zevendelige reeks Horologium uit in drie gebundelde edities. De Franstalige albums dateren van 1994 tot 2014.

"De stad Horologiom wordt bestuurd door de wetten van de mechanica. Elke inwoner heeft een sleutel in zijn hoofd, die alleen tevoorschijn kan worden gehaald door de robots van de machthebbers. Emoties en primitief gedrag zijn verboden. Strikte naleving van de regels beschermt de stad tegen het onverwachte. Tot de dag dat een koorddanser per ongeluk Horologiom binnenvalt. Als een zandkorrel in de tandwielen begint de chaos..."

Kinderen van de Hemel (februari)

In 2023 liet Bernard Vrancken weten dat hij stopt met het tekenen van I.R.$., de financiële thriller op scenario van Stephen Desberg. Met diezelfde scenarist publiceerde hij later dat jaar het nu door Silvester vertaalde Kinderen van de Hemel. De rechtstreekse inkleuring liet Vrancken over aan zijn echtgenote Colette die lerares grafische vormgeving is. Het is het eerste album dat ze inkleurt. Zelf zou de tekenaar het daar lastig mee gehad hebben, want hij is kleurenblind.

Voor de tekenstijl ontdeed hij zich van het juk dat hij zich jarenlang voor I.R.$. had opgelegd door met potlood en traditionele inkting te werken. Daarbij voelde hij zich naar eigen zeggen als een gevangene. "Zonder mijn klare lijn te verloochenen, begon ik er genoeg van te krijgen. Vandaag wil ik meer vrijheid en meer betrokken zijn bij het regisseren. Ik schilder graag, dus ik stelde Stephen voor om een paar dubbele pagina's toe te voegen. Hij heeft mijn voorstellen altijd gesteund." Bij succes zou er een tweede album volgen, maar dat is nog niet aangekondigd. Dit album is alvast een compleet verhaal.

"Tussen Europa en Egypte, aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog, raken grote en kleine Geschiedenis met elkaar verweven door de lotgevallen van drie personages. Het verhaal begint in 1936 in het Italië van Mussolini en eindigt in Jeruzalem in 1942, de tijd waarin het idee groeide van een Joodse staat zonder Britse voogdij, ver weg van de gruwelen die Europa teisterden. Alexander is archeoloog. In 1936 verliest hij zijn vrouw, onder het fascistische bewind van Mussolini. Gekweld door verdriet wil hij de waarheid kennen over de omstandigheden van haar dood en zint intussen op wraak. Voor zijn eigen bestwil sturen zijn medestanders hem naar Egypte om het historische mysterie te ontrafelen van het Joodse verzet tegen het Romeinse Rijk tijdens de eerste eeuw na Christus. Welke gevaarlijke geheime waarheden uit het verleden zullen daarbij aan het licht komen?"

Sol-13 (februari)

Van hetzelfde duo als Orion.

"Wanneer een agent van de Hoge raad der Sterren verdwijnt op Sol-13, wagen Jatred en zijn team zich op deze planeet waarvan de bevolking tot slaaf werd gemaakt door wezens met angstaanjagende krachten: de Mokkaïs. Wat begint als een reddingsactie ontaard in een hevig gevecht voor vrijheid...

Sol-13 is een compleet verhaal gebaseerd op de boeken van Julia Verlanger (1929-1985). Verlanger was een belangrijk auteur van Franse sciencefiction en is tegenwoordig een referentie in het genre dankzij haar complexe en kleurrijke verbeelding die een hele generatie inspireerde. De Julia Verlanger Prijs wordt sinds 1986 elk jaar uitgereikt aan de beste sciencefiction- en fantasyromans."