Herziene uitgave Objectif Pub bij Dupuis

2 september 2022 Vooruitblikken

Naarmate het einde van het jaar nadert, duiken ook aankondigingen op van mooi uitgevoerde boeken en speciale edities. Dit is er zo een. Op 25 november publiceert Champaka, met distributie door Dupuis, het boek Objectif Pub van schrijver en samensteller Alain Lachartre. Het gaat om een grondig herziene heruitgave van hetzelfde boek dat in 1986 bij Robbert Laffont / Magic Strip verscheen. Objectif Pub telt 264 pagina's (70 euro, hardcover), liggend formaat van 25,4 cm hoog x 33,5 cm breed.

Het rijkelijk geïllustreerde boek traceert de relatie tussen strip en reclame van 1900 tot nu en biedt zelfs een vooruitblik op de toekomst. In verschillende hoofdstukken komt het werk van 133 tekenaars aan bod, met voorbeelden van publicitaire strips, illustraties, advertenties en andere uitingen van reclamewerk. Het is tegelijk een hommage aan al die striptekenaars die voor de reclamewereld actief waren, met voorbeelden van Hergé, André Franquin, Edgar P. Jacobs, Jijé, Michel Blanc-Dumont, Yves Chaland, Serge Clerc, Jean Giraud / Mœbius, François Schuiten, Enki Bilal, Floc'h, Jean-Claude MézièresTed BenoitJacques Tardi, André Juillard, Philippe DruilletJacques Martin en vele anderen.

Het boek is uiteraard geschreven vanuit een Frans standpunt, maar ook het werk van Joost Swarte (die de cover illustreerde) of Ever Meulen en Theo van den Boogaard passeert de revue.

Hieronder zie je de cover van de oorspronkelijke uitgave uit 1986, met een gezamenlijke cover van Yves Chaland en Floc'h.