DPG Media verkoopt Tina aan LeesLicht

1 mei 2024 Algemeen

Gisteren raakte bekend dat het Vlaamse mediaconcern DPG Media het Nederlandse weekblad Tina heeft verkocht aan LeesLicht B.V., een onderdeel van uitgeverij De Jonge Lezer B.V. Tina is sinds 1967 een nog steeds populair, wekelijks verschijnend meidenblad voor meisjes tussen 8 en 12 jaar.

Tina was van oudsher een stripblad dat evolueerde naar een meidenblad met een grotere redactionele inhoud. Tegenwoordig bestaat de helft van elk nummer nog steeds uit strips, zoals Brugpieper Roos Vink, Noortje, Suus & Sas en heel wat andere waarvan (nog) geen albums verschijnen. De oplage is weliswaar gezakt van meer dan een kwart miljoen in de hoogdagen (jaren 1970) naar ongeveer 27.000 (cijfer van 2022). Maandelijks bereikt het 374.000 Nederlanders. Op sociale media heeft Tina 390.000 volgers. Daarnaast organiseert het weekblad een jaarlijks festival waar tot 30.000 bezoekers naar komen.

Tina ziet de overname door De Jonge Lezer "als een positieve stap voor een duurzame toekomst van dit iconische merk. Bij De Jonge Lezer zijn er veel kansen om samen te werken en krachten te bundelen met merken voor jonge meiden als Penny en MEIDEN magazine." 

Vanaf 1 juni 2024 is de overname door De Jonge Lezer juridisch afgerond. De uitgeverij beloofde zijn medewerkers, freelancers en tekenaars dat er inhoudelijk niets zal veranderen, noch aan de bestaande samenwerking.