Vernissage expo Baudouin Deville

23 april 2022 Fotoreportages
door David Steenhuyse — © foto's: Raymond Lagae

 

Tot 15 mei kan je in het kunstcentrum van het Rood Klooster terecht voor een expo over Kathleen Van Overstraeten, de heldin in de albums Glimlach 58, Leopoldstad 60, Brussel 43 en Inno 67, getekend door Baudouin Deville (rechts op de foto) op scenario van Patrick Weber en uitgegeven door Nicolas Anspach (links op de foto). Op de expo kan je originelen en vakkundig door Bérengère Marquebreucq ingekleurde resultaten bewonderen van alle albums. Je ziet er ook voorstudies, coverstudies en documentatiemateriaal en verschillen tussen eerste versies en uiteindelijke versies. Mooi meegenomen: het Rood Klooster is een prachtig domein in het Brusselse Oudergem aan de rand van het Zoniënwoud waar je mooie wandelingen kan maken in de omgeving. Affiches van de expo zijn er te koop tegen 1 euro.

Op de foto: tekenaar Baudouin Deville, uitgever Nicolas Anspach en scenarist Patrick Weber.

Glimlach 58 (2018)

De reeks rond Kathleen start in 2018 als herdenking aan Expo 58, toen in het florerende België de Wereldexpo gehouden werd. Tientallen landen en Belgische of internationale merken wedijveren met elkaar om hun mooiste troeven te laten zien, terwijl men in volle Koude Oorlog het meest uitkijkt naar waarmee de VS en de toenmalige USSR uitpakt. Tegen die historische achtergrond, doorspekt met feitelijkheden en anekdotes, speelt een klassiek opgebouwd spionageverhaal af in het album Glimlach 58. Deze albums worden in het Nederlands en Frans nog steeds verkocht in de souvenirshop van het Atomium. Beide taalversies zijn al herdrukt en uiteraard verkrijgbaar in elke stripspeciaalzaak.

Naar huidige normen is de reeks een bestseller, terwijl het project in eerste instantie geen uitgever vond wegens "te Belgisch". Stripjournalist Nicolas Anspach had nooit het voornemen om ook nog eens uitgever te zijn. Hij waagde toch de stap en won met Kathleen nieuwe zieltjes. Naar eigen zeggen worden de albums ook gekocht door mensen die doorgaans geen strips lezen.

Baudouin Deville is geboren in Luik en behaalt een graduaat economie (EPCHEC). Hij volgde een opleiding grafische vormgeving en illustratie aan de Academie van Schone Kunsten in Sint-Gillis (Brussel) en het CAD (College of Advertising & Design (Brussel). Hij start zijn stripcarrière met de reeks Bestemming Peru bij uitgeverij Loempia, gevolgd door het niet-vertaalde Les Esclaves de la Torpeur bij uitgeverij Dargaud. Hij werkt daarna voor heel wat reclamebureaus in Parijs en Brussel en richt de grafische studio Traits op.

In 2009 keert hij terug naar zijn eerste liefde, het stripverhaal, met het Franstalige album Continental Circus, dat de Grand Prix 2011 BD-Moto wint op het festival van Saint-Dié-des-Vosges (FR), en de trilogie Rider on the Storm bij uitgeverij Paquet die Daedalus in het Nederlands vertaalt. 

Leopoldstad 60 (2019)

"Terwijl een rondetafelgesprek wordt aangevat om de toekomst van de Congo te bespreken, houdt de hoofdstad van de Belgische kolonie de adem in. Na haar debuut als hostess van Expo 58 wordt Kathleen aangeworven door de prestigieuze luchtvaartmaatschappij Sabena. Ze ontdekt Afrika, terwijl sommigen tot alles bereid zijn om hun belangen te verdedigen, desnoods door de lont in het vuur te steken. Ook dit album wordt afgesloten met een dossier waarin Patrick Weber dieper ingaat op historische achtergrondgebeurtenissen."

Weber is een geboren en getogen Brusselaar. Na studies kunstgeschiedenis en archeologie richt hij zich op een carrière als journalist. Hij publiceert geschiedenisromans en stripverhalen. Hij heeft sinds lang een passie voor de koninklijke geschiedenis en schrijft talloze werken over het onderwerp. Hij wordt dan ook royalty watcher. Tussen 2011 en 2018 is hij royalty watcher voor RTL Belgium op tv, de radio en het internet. Elke avond presenteerde hij het radioprogramma On refait le monde op Bel-RTL. Hij is ook een van de oprichters van het Salon du livre d’Histoire (Brussel) en Le Club de l’Histoire.

In 2019 schrijft hij Bruxelles Omnibus (de geschiedenis van Brussel aan de hand van metro- en tramhaltes voor Michel Lafon), de roman Maggie, une vie pour en finir (Plon) en de graphic novel Sang de Sein (met Nicoby, verschenen bij Glénat). In maart 2019 voert hij zijn eerste onemanshow Patrick Weber entre dans l’histoire op in een Brussels theater.

Op zijn palmares als stripschrijver prijken onder meer bijdragen aan de Jacques Martin-reeksen Alex, Lefranc en Lois en eigen verhalen als 1066, Willem de Veroveraar, Ogen van Jade, Sparta en De Zonen van de Wolvin.

Brussel 43 (2020)

Wanneer Kathleen spullen op de zolder van haar moeder opruimt, ontdekt ze in een kist oude pagina’s van een stripverhaal. Herinneringen komen terug aan het door de Duitsers bezette Brussel in 1943. Rexistische collaborateurs en verzetsstrijders tegen de Nieuwe Orde raken slaags. Te midden de zwarte markt, de bombardementen, rivaliteit tussen kinderen en door de bezetter gecensureerde strips is Kathleen de onschuldige getuige van een vreselijke wraak. De oorsprong van een familiewonde die haar voor altijd zal tekenen."

In deze strip komen ook Edgar P. Jacobs en Hergé in een paar scènes voor. De ontmoeting met een krantenverkoper (Kathleens vader) is fictief. Het bombardement van de Geallieerden op de Kazernewijk in Elsene, met aanzienlijke schade en twintig doden door twee ontspoorde trams als gevolg, is helaas niet fictief. Ook het boeiende gegeven, maar gevaarlijke onderneming, van de Faux Soir (de valse Le Soir) komt aan bod. In deze satirische versie van de werkelijke krant Le Soir pleegt het Onafhankelijkheidsfront verzet door met de bezetter te spotten.

Inno 67 (2021)

"Het Brusselse grootwarenhuis Innovation bereidt volop de Amerikaanse Week voor. Op de achtergrond van consumptie en protest doemt een tragedie op die een hele natie heeft getekend. Na haar Afrikaanse avonturen is Kathleen journalist geworden. Als getuige en tegelijk als lotgenote wordt de verliefde vrouw geconfronteerd met een verschrikkelijk dilemma."

In dit album verweeft Patrick Weber de grootste naoorlogse ramp van de Belgische geschiedenis. In de brand van de Inno vielen 251 doden en 62 gewonden. Door de staat van het verouderde gebouw, de slechte bewegwijzering en een gebrek aan training van het personeel bij rampen. De vonken, gaslekken en brandbaar materiaal en scheidingswanden greep de brand snel om zich heen. De ramp wordt geklasseerd als een ongeval. De onderzoekers hadden ook eventjes de hypothese van een aanslag, rekening houdend met toenmalige internationale spanningen en dreigingen door de oorlog in Vietnam en protest tegen de VS. Weber haalt die hypothese aan die door regisseur Jan Verheyen in zijn op stapel staande verfilming over de ramp explicieter als oorzaak naar voren zal worden gebracht.

In 2022 en 2023

Momenteel werkt Baudouin Deville aan een nieuwe strip die in november 2022 bij Anspach wordt verwacht. Opnieuw koppelt hij historische feiten in de Belgische geschiedenis aan fictie, ditmaal op scenario van Rudi Miel (LibertaliaDe Oneven OrdeDe Boom van de Twee Lentes) over het verblijf van de natuurkundige Albert Einstein in de kuststad en de fictieve verhaallijn dat de nazi's hem daar op de hielen zitten.

In dit album, met de titel De Haan, 1933 komt Katlheen niet voor. We zien haar echter in 2023 terug in een spionageverhaal waarbij ze nogmaals de grens oversteekt. Het verhaal speelt zich namelijk niet alleen af in Brussel, maar ook in Berlijn, meer bepaald in het jaar 1963. Dat jaar gaf de Amerikaanse president John F. Kennedy in de door de Berlijnse Muur opgedeelde Duitse stad een speech met de beroemde uitspraak "Ich bin een Berliner". Berlijn was toen nog een stad waar de Britten, Fransen, Amerikanen en Sovjets na de Tweede Wereldoorlog gelijke rechten op hadden. Volgend jaar hebben we dus een nieuwe afspraak met de geschiedenis en Kathleen.