De echte Tarbot II door Belgische topdesigner

24 juni 2023 Flashback

De in 1977 geboren Belgische wagendesigner Louis de Fabribeckers is sinds 2007 de hoofddesigner bij de Italiaanse autofabrikant Touring Superleggera. Hij heeft de look van onder meer de Bellagio, een paar Alfa Romeo-modellen, de Maserati/Touring A8GCS, een Bentley-model, een Berlinetta en nog wat andere ontwerpen op zijn naam staan. Die carrière bij Touring heeft hij mee te danken aan zijn hulp bij het uitwerken van een werkelijk model van André Franquins Tarbot II.

In 1958 ontwierp André Franquin de Tarbot II na een grootscheepse wedstrijd waarbij lezers van het weekblad Sprint (Risque-Tout in het Frans), een nieuw weekblad naast Robbedoes, hun eigen ontwerpen mochten insturen. Maar liefst dertienduizend inzendingen kwamen op de redactie binnen. Op basis van de meest bruikbare ideeën stelde Franquin de nieuwe droomwagen samen. In het kortere Robbedoes en Kwabbernoot-verhaal Een Rustige Vakantie introduceerde Franquin de Tarbot II.

Die wagen bracht vele autoliefhebbers aan het dromen. In 2004 zette het Zwitserse Sbarro Franquins visie van het sportwagenmodel Tarbot 1 (uit De Hoorn van de Neushoorn) al om in een werkelijk rijdende wagen voor een expo over Franquin in Parijs. Een Citroën Xantia Activa V6 vormde de basis voor het model.

In 2006 waagde Louis de Fabribeckers zich aan een model van de meer futuristische Tarbot II. De motor en het chassis van een Porsche 924 dienden als basis voor de uitvoering van de wagen. Deze wagen was samen met de Tarbot I voor het eerst te zien op de expo De Wereld van Franquin die in het Brusselse AutoWorld plaatsvond. Een voorbereidende designschets zie je hieronder.

Nederlander Paul Koot, huidig CEO van Zeta Group, vroeg Louis om hem te helpen bij het maken van de Tarbot II, een project voor een Belgische verzamelaar. Louis was nauw betrokken bij alle stappen van de productie en dat was eigenlijk een soort test. Paul Koot had toen net het carrosseriebedrijf Zagato, werkzaam voor Granturismo, overgenomen. Daarachter zat de terugkeer van het merk Touring waarvan Zeta Group de merknaam had gekocht. Op een dag vroeg Paul aan Louis of hij designer wou worden voor Touring. Dat was een gouden kans voor Louis die nu een grote naam is in het milieu. En dat dankzij het design van een striptekenaar.

Bronnen: Coachbuild.com / Drivr. / Carjager.com / Automobiles Classiques / Les Fans d'André Franquin / De Wereld rond Franquin (Stripspeciaalzaak.be)