40 jaar De Kiekeboes
Crossovers
In 1996 kwam het album Kiekebanus: Liefde en Formol uit, een crossover tussen De Kiekeboes en Urbanus waarbij respectievelijk Merho en Willy Linthout hun eigen personages tekenden op gemeenschappelijke pagina's. Het verhaal ging daarna niet verloren door het eenmalige experiment, want twee jaar later verscheen het in de reeks De Kiekeboes als nummer 76 in de reeks terwijl het als nummer 68 werd opgenomen in de reeks Urbanus, beiden met een andere cover. Ook het einde van de albums week van elkaar af, want in het De Kiekeboes-album moesten Urbanus en zijn gezin het onderspit delven na een uit de hand gelopen huizenruil. In de Urbanus-versie lachte Urbanus het laatst als verwekker van Fanny's kind waarbij een huwelijk niet mag uitblijven. Kiekebanus
Kiekebanus Kiekebanus

Kiekebanus
uit De Kiekeboes 76: Kiekeboes



De Strip van 7In 2001 waren Merho noch Willy Linthout de initiatiefnemers van De Strip van 7: Het Geheim van de Kousenband, een eenmalig album waarin de hoofdpersonages uit zeven stripreeksen een avontuur beleven met een kousenband. Maar het was wel een nieuwe stunt.

Zonder in elkaars decors voor te komen, gaat het ene avontuur verder waar het andere stopte. En zo maken Nero, De Kiekeboes, F.C. De Kampioenen, De Rode Ridder, Biebel, Suske en Wiske en Urbanus er in die volgorde een estafettestrip van. Maar op de afsluitende wafelenbak bij Nero zien we Fanny Kiekeboe toch in een innige (maar knullig bij elkaar geconstrueerde) omhelzing met Johan de Rode Ridder terwijl Balthazar Boma uit F.C. De Kampioenen eerder in het verhaal voor de charmes van Fanny valt. Ook Jommeke duikt op, maar dan als letterlijke knipoog door à la Wiske het einde van het album aan te kondigen.

uit De Strip van 7


Bij de luxe-editie in houten koffer hoorde een reeks handbeschilderde matroesjkapoppen waarbij het ene personage in het andere paste, zo ook Marcel Kiekeboe.

De Strip van 7


Bij Fanny op SchootIn 2005 nam Fanny het voortouw voor een speciaal album met andere stripfiguren. In haar eigen talkshow Bij Fanny op Schoot ontvangt ze gasten, striphelden uit andere stripreeksen, maar er loopt van alles in het honderd. De tekenaars tekenden zelf hun figuren op de decors van de pagina's.

Voor het album een feit was, liep er een wekelijkse voorpublicatie in het ondertussen opgedoekte weekblad P-magazine met wekelijks een nieuwe stripgast op twee pagina's. Fanny sprak met Guy Verhofstadt uit Erik Meynens politieke strips, Nero, Cowboy Henk, Kramikske, Johan de Rode Ridder, François Walthéry's luchtstewardess Natasja, de Nederlandse geheim agent Agent 327, de zusjes Kriegel, Kabouter Plop, Urbanus (hij weer!), Suske en Wiske, F.C. De Kampioenen, Esther Verkest (een habitué in P-magazine), tekenaar Jan Bosschaert en de echte Urbanus als stripfiguren uit De Geverniste Vernepelingskes (een stripreeks die in het maandblad Ché verscheen, een andere publicatie van de uitgever van P-magazine) en Cordelia.

Voor de albumlancering kon er een live talkshow vanaf die als promotie gold. Toenmalig VTM-omroepster Elke Vanelderen kroop in de huid en een zwart galakleed van Fanny en interviewde deelnemende tekenaars en stripfiguren. Bekijk hier onze fotoreportage van toen.


Zonder de medewerking van Merho, maar wel met zijn toestemming, traden zijn figuren ook op in een andere stripreeks. In 2011 verscheen Jump 12: De Kop van Kiekeboe bij Standaard Uitgeverij, in 2016 opnieuw uitgegeven met een nieuwe cover bij Strip2000. In dit album spelen de Kiekeboes een hoofdrol.

Jump 12 Jump 12

De Affaire ChichiDit jeugdalbum van Charel Cambré (de tekenaar van Amoras) kwam er dankzij Cambrés cover van het De Kiekeboes-album De Affaire Chichi dat in 2010 via P-magazine te koop was. Vier tekenaars mochten elk een cover tekenen voor het album waaruit de lezers de uiteindelijke versie kozen. Hun keuze viel op het blootste voorstel van Karl Meersman, maar achteraf werd het album ook met de drie andere covers uitgegeven, getekend door Jan Bosschaert, Dirk Stallaert en Charel Cambré.

In die periode verscheen een dubbelinterview met Merho en Charel Cambré in Stripgids waarin de volgende uitleg te lezen viel.

Merho: "In mei 2010 bracht P-magazine een speciale editie uit van het De Kiekeboes-album De Affaire Chichi. Aan vier tekenaars werd gevraagd om een nieuwe cover voor dat boek te tekenen. De lezers van het blad mochten vervolgens beslissen met welke cover het album uiteindelijk zou worden uitgebracht. Zoals te verwachten kozen de lezers van P-magazine voor de meest sexy cover, die van Karl Meersman, met centraal de blote rug van Fanny. Zelf was ik ook zeer gecharmeerd door de cover die Charel getekend had. Vooral de manier waarop hij mijn figuren in zijn eigen stijl geïntegreerd had, vond ik bijzonder leuk. Ik heb Charel toen laten weten dat we er ooit samen eens iets mee moesten doen, al wist ik op dat moment nog niet wat. Een week later stuurde hij me al een eerste voorstelletje door. Het hing nog een beetje met haken en ogen aan mekaar, maar een eerste aanzet was gegeven."

Charel Cambré:
"Een belangrijke inspiratiebron voor mij was wat de voorbije jaren met Robbedoes is gedaan. Uitgeverij Dupuis heeft de voorbije jaren aan de meeste uiteenlopende tekenaars carte blanche gegeven om een album met de Robbedoes-personages te maken. Ze mogen die helemaal in hun eigen stijl integreren, en met de personages doen wat ze willen. Dat heeft een paar prachtige albums opgeleverd, die ik veel beter vind dan wat de voorbije jaren in de normale Robbedoes-reeks is verschenen. Het idee om een populaire stripfiguur op een andere manier te zien bewegen, blijf ik interessant vinden."

Voor de cover van dit Stripgids-nummer tekende Cambré zijn eigen helden en die uit De Kiekeboes.

Stripgids












Je liet de Kiekeboes een paar keer een uitstapje maken om op te treden met andere stripfiguren. Zijn er zo nog van die droomprojecten in wiens universum je de Kiekeboes een verhaal lang zou willen passen.

"Kiekebanus was bij mijn weten de eerste echte crossover in de Vlaamse stripgeschiedenis. Het idee hebben Willy Linthout en ik bedacht op en zaterdagnacht bij mij thuis, na een etentje met nadien iets te veel cognac. De volgende morgen en met een nuchtere kijk bleef het idee overeind. Het duurde nog wel een paar jaar voor we er uiteindelijk aan begonnen. De Urbanus-strip zat ondertussen bij Standaard Uitgeverij en dat maakte het qua rechten ook een stuk makkelijker. Willy en ik schreven de basisplot en daarna kwam Urbain (Servranckx, de echte naam van Urbanus, red.) erbij. Hij gaf zijn opmerkingen en verzon de grappen. Het was voor het eerst dat ik niet volledig zelf de touwtjes in handen had en soms moest ik pleiten om een bepaald idee door te drukken. Aan de andere kant was het ook rustgevend werken, want je hoefde niet altijd het voortouw te nemen. Het album kreeg veel mediabelangstelling en werd een groot succes.
In Bij Fanny op Schoot interviewt Fanny een hele reeks bekende stripfiguren. Op Jef Nys na waren al mijn collega's enthousiast om mee te werken. Iedereen in het wereldje voorspelde dat het een bestseller zou worden. Het werd mijn grootste flop! Nadien maakten we de bedenking dat we het beter in de reguliere reeks hadden uitgegeven, zoals na de eerste druk ook gebeurde met Kiekebanus. In zowel de Urbanus- als in de De Kiekeboes-reeks, verkoopt het nog altijd.
Daarna volgde nog De Strip van 7, maar dat was meer een estafettestrip. Ooit zaten we nog eens rond de tafel om een crossover te maken met al de reeksen van Standaard Uitgeverij. Maar dat is er nooit van gekomen. Begin er maar eens aan om al die agenda's op mekaar af te stemmen. En ik heb er eerlijk gezegd ook geen zin meer in om het nog eens over te doen. Nu, met de digitalisering, zou het iets eenvoudiger zijn. Maar ten tijde van Kiekebanus moesten de tekeningen telkens fysiek van de ene naar de ander tekenaar en ook nog eens naar de verschillende inkters. Een heel karwei. Kiekebanus was een groot succes waar we met plezier aan gewerkt hebben. Maar daar wil ik het qua crossover bij laten."


© De Stripspeciaalzaak, 2017


> terug naar De Stripspeciaalzaak <