Daedalus Don Lawrence Collection Saga Uitgaven  
 
StripFacts

Alle aankondigingen op deze pagina gebeuren onder strikt voorbehoud. Wijzigingen op de planning van de vermelde uitgeverijen zijn altijd mogelijk.

Updates van 20 januari:

Standaard Uitgeverij in februari
Peter van Dongen wint Stripschapprijs 2018
Coverkeuze Een Nacht in Rome 3
De genomineerden voor de Grote Prijs van Angoulême

Updates van 17 januari:

Een nieuwe koers voor XIII
Bloedkoninginnen breidt weer uit

Updates van 13 januari:

Christophe Blain en Joann Sfar maken een Blueberry-tweeluik
Onduidelijkheid over wie Thorgal voortaan schrijft
Eppo geeft aftrap voor tweede jaargang Agent 327-hommages
Eerste titels van nieuwe uitgeverij RoaRrr
Namibia integraal en een nieuwe cyclus van Aldebaran
Twee bundelingen van Damocles
Tv-reeks naar De IJstrein
Raadpleeg ook het nieuws van de afgelopen twaalf maanden:
2017: februarimaartaprilmei • juni • juliaugustusseptemberoktober • november • december
2018: januari
 
Standaard Uitgeverij in februari
20/01
TOP
De Rode Ridder257
Van Standaard Uitgeverij kregen we de covers van de albums die de uitgeverij op 7 februari publiceert. De korte inhouden herhalen we hieronder. Nieuwe info is dat er van De Smurfen integraal ook een luxe-editie uitkomt. Vraag ernaar in je stripspeciaalzaak. Standaard Uitgeverij is sinds kort ook de naam van de uitgeversgroep WPG België die zich losscheurde van het Nederlandse moederbedrijf om een zelfstandige koers te kunnen varen. Onder de nieuwe verzamelnaam zitten voortaan de bekende stripuitgeverij, Manteau, Davidsfonds en M-books. De financiering van het opnieuw Vlaamse bedrijf kwam tot stand dankzij huidig ceo Jeroen Overstijns, Koen Clement, voormalig ceo van WPG tussen 2008 en 2016 die nu Europalia leidt, Maurits Lemmens en Raf Uten, de twee stichters van het productiehuis De Mensen en iemand van het investeringsfonds Ergon.

Oké dan. Na een alweer gesmaakte (en korte) aflevering van De Rode Ridder in december krijgen we in februari het slot van de achtdelige cyclus te lezen. Vanaf dan vertellen Fabio Bono en Marc Legendre afgeronde verhalen per nieuw album. De Onmogelijke Opdracht: "De Rode Ridder nadert Camelot waar hij de Uitverkorene aan Merlijn zal overdragen. De weg is evenwel niet zonder gevaren, voortdurende waakzaamheid blijft geboden en dat vermoeit Johan. Lancelot en Mordred komen hun goede vriend te hulp. Maar dat draait anders uit dan voorzien. Door hun tussenkomst geraakt Johan pas echt in de problemen."


De Kiekeboes 150
Vertongen & Co 22
In het feestelijke De Kiekeboes 150 kan Merho weer eens loos gaan met het stripmedium zoals hij zichzelf en ons al amuseerde met albums als Album 26 of Afgelast Wegens Ziekte. Het metaverhaal K4 kent de volgende inhoud: "Officieel begint de reeks met album 1, De Wollebollen. Nu blijkt dat er daarvoor al een verhaal bestond: De Vloek van Mac B. Met personages die dicht tegen de Kiekeboes aanleunen maar het net nog niet helemaal zijn. De tekeningen gingen helaas verloren voor er sprake was van publicatie. Aan de hand van teruggevonden schetsen en een synopsis probeert de huidige cast het verhaal te reconstrueren. En dan begint er van alles mis te lopen..."

Vertongen en Co 22: Het Huis van de Beer: "Paulien en Mark vertrekken op vakantie naar een chalet in de bergen, waarvan Oma Boma de eigenares is. Door de ongure weersomstandigheden komen ze zonder proviand te zitten. Ze dalen de berg af naar een naburig dorp om inkopen te doen. Daar blijken ze echter niet welkom te zijn. Ze worden verjaagd door de bevolking, die geen vreemde pottenkijkers duldt. Een oude voorspelling van een onheilsprofeet leeft nog steeds in de geesten van de inwoners. Wat is er aan de hand met het miraculeuze water van de fontein in het dorp? En wie is de vreemde beer die in de bergen rondzwerft en het huis van Mark en Paulien in de gaten houdt?"

De Smurfen integraal 1Op 7 februari en 4 april komen de delen 1 en 2 van de integrale reeks De Smurfen uit, ook in luxe. Deze vierdelige, integrale reeks beperkt zich weliswaar tot de dertien albums die bij Dupuis verschenen en waarbij Peyo, de schepper van de blauwe dwergjes, nog het meest betrokken was. In de bijna zeventig pagina's tellende achtergronddossiers van Hugues Dayez, die een geweldige, Franstalige biografie van Peyo schreef, komt de ontstaansgeschiedenis, de verdere evolutie van de stripreeks in Peyo's handen en die van zijn naaste medewerkers uiteraard uitgebreid aan bod met vaak onuitgegeven archiefmateriaal. Alle gags, kortverhalen en langere verhalen worden chronologisch gebundeld. Reproducties van originelen, covers en voorstudies en de geschiedenis maken hier een niet te missen hebbeding van voor de liefhebbers van De Smurfen en een massieve brok Belgische stripgeschiedenis.


Peter van Dongen wint Stripschapprijs 2018
20/01
TOP
Peter van DongenHet Stripschap maakte gisteren bekend dat Peter van Dongen de Stripschapprijs 2018 wint, de belangrijkste Nederlandse stripprijs, zo'n beetje het equivalent van de Vlaamse Bronzen Adhemar. Je zou denken dat hij die prijs al veel langer geleden had gewonnen, maar dat was dus niet het geval.

Van Dongen brak fameus door met zijn in een loepzuivere klare lijn getekende tweeluik Rampokan over het koloniale verleden van Nederland in het toenmalige Nederlands-Indië. Hij heeft zelf Indonesische roots. Vorig jaar nog publiceerde hij zijn eigen bewerking van Adriaan Van Dis' roman Familieziek dat weldra zijn derde druk beleeft. Dit jaar zal hij nog eens grootschalig in the picture staan met het eerste deel van een tweeluik van Blake en Mortimer in samenwerking met Teun Berserik en op scenario van Yves Sente. Daarna wacht het duo een Blake en Mortimer-album van niemand minder dan Jean Van Hamme.

Hieronder geven we het volledige persbericht weer:
"Jarenlang al wordt de commissie voor de Stripschapprijzen gewaarschuwd geen stripmakers voor te dragen die 'aan de beurt' zouden zijn. Maar deze valkuil kon ook dit jaar weer met gemak omzeild worden. Want ook de winnaar van dit jaar heeft de prijs namelijk weer echt verdiend.

Zijn œuvre is niet omvangrijk, maar wel herkenbaar. Al sinds zijn eerste publicaties in bladen als De Vrije Balloen en het maandblad Wordt Vervolgd springt zijn werk in het oog. Vanaf midden jaren 1980 heeft hij zijn tekenwerk geperfectioneerd en wist hij de Klare Lijn naar zijn hand te zetten, een Klare Lijn met een Indisch tintje.

De winnaar van dit jaar gaat voor het hoogst haalbare. Hij neemt met minder geen genoegen. Vanaf zijn debuut Muizentheater in 1990 zijn bijna al zijn andere albums ook prijswinnaars. Zijn Indische roots (via zijn Chinees-Indische moeder) spelen een nadrukkelijke rol. Zijn bekendste werk, Rampokan, is een monument in de Nederlandse stripgeschiedenis. Het tweeluik dat zich afspeelt aan de vooravond van de politionele acties in Indonesië behoort zonder twijfel thuis in het canon van de Nederlandse strip. Hiermee liet hij zien hoe nauw de Indische cultuur met onze samenleving verbonden is.

Peter van Dongen strips

Zijn meest recente werk is een bewerking van de novelle Familieziek van Adriaan van Dis, die in november 2017 uitkwam. Niet voor niets vroeg deze schrijver aan van Dongen om zijn boek te bewerken tot een schitterend beeldverhaal. In no-time is dit boek alweer toe aan een derde druk, een feit dat in deze tijd waarin de meeste boeken in kleine oplages verschijnen buitengewoon is te noemen.

Als klap op de vuurpijl verschijnt in 2018 het eerste deel van zijn Blake en Mortimer, die hij met Teun Berserik maakt op scenario van Yves Sente. Dit werk heeft al geleid tot een samenwerking met de internationaal gelauwerde scenarist Jean van Hamme.

Door Peter van Dongen (1966) de Stripschapprijs 2018 toe te kennen wil de commissie meer dan eens laten zien dat het niet gaat om een grote productie, maar om continuïteit en bovenal kwaliteit. Dit maakt Peter van Dongen de terechte winnaar van de Stripschapprijs 2018.

De commissie voor de Stripschapprijzen 2018 bestaat uit: Willem Ritstier (stripmaker / winnaar Stripschapprijs 2017), Jos van Waterschoot (conservator Bijzondere Collecties UvA / Redacteur StripNieuws), Jeroen van Esch (striprecensent Boekenkrant), Robin Schouten (stripjournalist Eppo), Anne-Marie 'een-twee-drie' Steenbergen (Ratatouille TV) en Mark Marijnen & Dimitri van Amerongen (Stripwinkel Jopo de Pojo in Haarlem). De commissie staat onder voorzitterschap van stripjournalist en stripvormgever Cok Jouvenaar."


Coverkeuze Een Nacht in Rome 3
20/01
TOP
Een Nacht in Rome 3
Lezers van dit interview met Jim zullen zich misschien nog herinneren dat de auteur van Een Nacht in Rome en intussen een pak andere strips voor volwassenen niet over één nacht ijs gaat om een cover te ontwerpen. Hierboven zie je wat het is geworden, Jims definitieve keuze.

Deel 3 is het eerste deel van het tweede tweeluik dat zich tien jaar na het eerste tweeluik afspeelt. Hoe verging het de hoofdpersonages Raphaël en Marie intussen? Franstalige lezers komen het op 28 maart te weten, maar Saga Uitgaven laat dit niet koud worden en publiceert de vertaling al in mei.


De genomineerden voor de Grote Prijs van Angoulême
20/01
TOP
Angoulême
Nadat het stripfestival van Angoulême de complete nominatieprocedure veranderde en alle in Frankrijk publicerende auteurs meer inspraak gaf, leidde dat de voorbije twee jaar naar een bekroning voor het œuvre van de klassiekere auteurs Hermann en Cosey. De nominaties voor de Grote Prijs van Angoulême 2018 zijn van een compleet ander genre: Emmanuel Guibert (De Oorlog van Alan, De Fotograaf), Chris Ware (Jimmy Corrigan, Building Stories en in Amerika een van de meest bekroonde tekenaars ooit) en de volslagen outsider Richard Corben (Den, ,Rip in Time The Punisher: The End) wiens werk, dat veelal in stripbladen als Heavy Metal, Creepy, Eerie, Vampirella en andere verscheen, al lang niet meer in het Nederlands wordt vertaald. Muziekliefhebbers hebben misschien al zijn platenhoes van Meat Loafs Bat Out of Hell onder ogen gezien.

Bovenstaande nominaties zijn het resultaat van de stemmen van 1.230 auteurs die nu gevraagd worden om opnieuw te stemmen voor een van deze drie heren. Vrouwelijke auteurs raakten opnieuw niet genomineerd. Wie de belangrijkste stripprijs van Europa wint, wordt aanstaande week woensdag bekend gemaakt bij de opening van de nieuwste editie van het festival.


Een nieuwe koers voor XIII
17/01
TOP
XIII
Het is alweer van juni 2016 geleden dat het laatste album van XIII uitkwam. Wat later werd Yves Sente van de reeks Thorgal en de spin-off Kriss van Valnor gehaald en er doemden al geruchten op dat er ook geen toekomst was voor zijn verdere medewerking aan de reeks XIII. Niets is minder waar. Hij werkt aan een nieuwe editie van The XIII Mystery: Het Onderzoek met aanvullingen uit de delen 14 tot 19 die na de eerste versie van dat speciale album verschenen. Uit dat album ontsproot ook de spin-off XIII Mystery waarvan dit jaar de laatste twee albums verschijnen, de ene over Alan Smith door Philippe Buchet en Daniel Pecqueur, de laatste over Judith Warner en Jessica Martin door Olivier Grenson en Jean Van Hamme.

Het was ook de bedoeling dat er dit jaar een nieuw album van de hoofdreeks XIII zou verschijnen, dat zich zal afspelen in Cuba, maar Yves Sente achtte het verstandiger om daarmee te wachten tot 2019 zodat XIII Mystery ongestoord in schoonheid kan eindigen. Maar nu vernamen we uit goede bron dat er een kink in de kabel gekomen is. Buchet, de tekenaar van Konvooi, zou getroffen zijn door een knoert van een burn-out, terwijl de platen van zijn voorlaatste album in de reeks nog niet allemaal af zijn. XIII Mystery 13, het afsluitende album, was in november gepland, een paar maanden voor Van Hamme tachtig jaar wordt.

Welke consequenties dit allemaal heeft voor de planning van XIII Mystery én XIII valt nog even af te wachten. In elk geval kondigde Sente ook een koerswijziging aan voor de verdere albums van XIII, nog steeds getekend door Iouri Jigounov. Vanaf deel 25 zullen de verhalen in maximum twee of drie albums verteld worden. Dus geen langlopende cyclussen meer waardoor de lezer jaren moet wachten tot hij het einde van de cyclus kan lezen. Lange cyclussen zijn tegenwoordig niet meer gewenst door nogal wat — en steeds meer — uitgevers.

Over lang wachten gesproken, hoe zit het eigenlijk met dat nieuwe abum van Alfa? Tekenaar Chris Lamquet zwijgt in alle talen over het vervolg waar we al sinds 2013 op wachten en dat Le Lombard al meermaals aankondigde en uitstelde. In oktober stond de Franse release nog aangekondigd voor 1 mei 2018, maar dat moeten we eerst zien om te geloven. Privéproblemen en andere projecten zijn mee de oorzaak van het uitstelgedrag.

Een Ster van Zwart KatoenOp een nieuw album van XIII moeten we dus nog even wachten. Sente verkent intussen andere terreinen. Vandaag verscheen Ze Noemden Hem Rooie over de zogezegd échte jongen op wie Rob-Vel zich baseerde om Robbedoes te creëren. Sente hield zo van het personage Juliette in het album dat hij samen met Laurent Verron nieuwe avonturen met haar zal uitwerken. Op 7 februari verschijnt het Vrije Vlucht-album Een Ster van Zwart Katoen, over de rol van zwarten in de Amerikaanse geschiedenis, van de onafhankelijkheidsstrijd in 1776 tot nu. Het door Steve Cuzor (O'Boys) getekende album oogst veel lof in de Franse pers. Cuzor investeerde al zijn auteursrechten die hij voor zijn album van XIII Mystery (deel 6 in de reeks) kreeg om te kunnen werken aan het 176 pagina's tellende one-shot.

En uiteraard blijft Sente albums van Blake en Mortimer schrijven. Het eerstvolgende is getekend door Peter Van Dongen en Teun Berserik. Van Dongen toonde onlangs onderstaande eerste plaat uit het eerste deel van het tweeluik dat ze maken.

Blake en Mortimer


Bloedkoninginnen breidt weer uit
17/01
TOP
Jeanne
In maart breidt de Franse uitgeverij Delcourt de collectie Bloedkoninginnen uit met een nieuwe koningin die de Franse koninklijke geschiedenis hielp kleuren. Michel Suro (De Clan van de Draak, De Eeuw der Schimmen) en France Richemond (De Lemen Troon) storten zich in de middeleeuwen, meerbepaald eind dertiende, begin veertiende eeuw, om het verhaal te vertellen van Johanna II van Bourgondië. Als kind werd ze geboren met een been dat korter was dan het andere, waardoor er al vroeg werd gefluisterd dat ze het teken van de duivel droeg. Als echtgenote van Filips V was zij de koningin van Frankrijk. In 1314 raakte ze met haar zus en schoonzus betrokken bij een seksschandaal waardoor ze aanvankelijk in ongenade viel. De auteurs zullen je deze smeuïge details vast niet onthouden.

De reeks Bloedkoninginnen verschijnt in vertaling bij Daedalus. De reeks kent zo'n succes dat er al albums zijn uitverkocht en worden herdrukt en dat is vrij uitzonderlijk voor een hardcoverreeks.


Christophe Blain en Joann Sfar maken een Blueberry-tweeluik
13/01
TOP
Blueberry
De oudjes komen terug! In april en juni publiceert Dupuis in het Frans de eerste twee van drie te verschijnen "cahiers" met daarin een voorpublicatie van het Baard en Kale-album door Blutch op scenario van zijn broer. De cahiers in zwart-wit zullen 14 euro kosten. Het one-shot in kleur wordt in oktober verwacht na een voorpublicatie in Spirou. In hun verhaal speelt Stomp niet mee, maar wel de rijke gravin Kiki. De auteurs maakte van het duo twee schrijvers die een ietwat fantasy-gericht detectiveverhaal beleven. Blutch werkt al tien jaar aan dit project.

Bovenstaand project was al langer gekend in tegenstelling tot het nieuws over een gloednieuw Blueberry-tweeluik dat L'Express afgelopen week out of the blue bekend maakte. Zes jaar nadat het laatste album door Jean Giraud uitkwam, nemen Christophe Blain en Joann Sfar het eenmalig van hem over voor een tweedelig hommageverhaal. Blain is de auteur van Isaac de Piraat en de western Gus. Hij tekent het verhaal. Joann Sfar, bekend van De Kat van de Rabbijn, dweept al langer openlijk met klassieke stripreeksen en schrijft de twee Blueberry-albums waarvan het eerste dit jaar verschijnt. Sfar wou ooit met Emile Bravo een Blake en Mortimer-album maken. Sla er dit artikel maar eens op na. Blain en Sfar werkten al eerder samen aan Donjon Ochtendgloren en Socrate le Demi-chien. Op vraag van Casterman deed het duo ook een gooi naar de reeks Corto Maltese om die voort te zetten. Omdat het te sterk afweek van het origineel van Hugo Pratt vond hun voorstel geen gehoor. Lees er hier meer over.

Uitgeverij Dargaud benadrukt dat het niet om een officiële voortzetting van de reeks Blueberry gaat, maar om een hommageproject is zoals bijvoorbeeld Mathieu Bonhommes De Moordenaar van Lucky Luke. Joann Sfar vertelde intussen uitvoerig over zijn band met Jean Giraud die nog een voorwoord heeft geschreven voor De Kat van de Rabbijn. Giraud nodigde Sfar en Blain eens uit in zijn atelier waar hij platen toonde van het Blueberry-verhaal waar hij toen aan werkte. Vervolgens stelde hij aan de twee auteurs voor om een Blueberry te maken. Hij uitte zelfs zijn wens om voor Blain te schrijven over een oudere Blueberry in de twintigste eeuw. Daarna volgden nog meer ontmoetingen waarbij het almaar bij het plannen van een samenwerking ging in plaats van het werkelijke uitvoeren van die plannen. Het leidde wel naar Blains eigen westernreeks Gus.

Na het misluke Corto Maltese-project bleef de zin om samen een avonturenverhaal te maken. Een verantwoordelijke bij Dargaud herinnerde zich nog de oude voornemens waarop het voorstel kwam om een Blueberry te maken. Dat wilden Blain en Sfar doen op voorwaarde dat ze noch Jean Giraud noch Jean-Michel Charlier zouden kopiëren en vrijuit mochten werken. Hij voegde er ook nog aan toe dat hij nog voor de doorstart van Blake en Mortimer door Ted Benoît en Jean Van Hamme werkte aan een Blake en Mortimer met tekenaar David B., gevolgd door het voorstel met Bravo, twéé filmprojecten rond Blake en Mortimer en ook nog een album met Mathieu Sapin. Dat laatste voorstel raakte goedgekeurd, maar tijdsgebrek nekte de ontwikkeling ervan.

En meer dan dertig jaar geleden heeft Sfar met Jose Luis Munuera (met wie hij Merlijn maakte) nog een voorstel uitgewerkt voor een album met Red Neck en Mc Clure, de twee nevenpersonages uit Blueberry. Qua overnamevoorstellen bleef het daar niet bij. Sfar herinnerde zich ook nog een diner waar hij en Jacques Tardi het voorstel kregen om een Kuifje-album te maken. Goed wetend dat de erven Hergé het toch niet zouden toestaan, wilden ze het wel proberen, maar tegen het einde van het diner eziden ze nee.

De rest van zijn lange betoog was een verantwoording waarom en met welke intenties zij een Blueberry maken.Hij sloot af met de uitspraak "we proberen de best mogelijke Blueberry te maken en we hopen dat u van het resultaat zal houden". Er is alvast één prent vrijgegeven en daarop is Blueberry als luitenant te herkennen uit de periode waarin hij met Jimmy McClure optrok.


Onduidelijkheid over wie Thorgal voortaan schrijft
13/01
TOP
Thorgal
In Wouter Portemans interview met Yann lazen we een eerste keer dat Xavier Dorison niet langer de reeks Thorgal schrijft. In Casemate 110 viel te lezen dat Dorison bij het overnemen van Thorgal na de koers van Yves Sente het scenario had voorgelegd voor de drie volgende delen waarvan Het Scharlaken Vuur al meteen schoon schip maakte met de lopende intriges van Yves Sente en een trosje personages uitschakelde. Dat was op vraag van Grzegorz Rosinski en zijn zoon Piotr. Het volgende album had over de terugreis van Thorgal naar zijn thuisland moeten gaan terwijl hij zijn zwaargwonde zoon Aniel zou meenemen op een vliegende boot die we al in Het Land van Qâ zagen. Dorison wilde Aniels doodsstrijd vertellen en zijn verzoening met zijn vader voor hij zou sterven. Nadat Grzegorz het scenario gelezen had, vertrouwde hij de scenarist beslist maar vriendelijk toe dat hij helemaal geen zin had de vliegende boot weer te tekenen. Dat was een probleem, want zonder dat voertuig had Dorisons verhaal niet veel zin meer. Daarbovenop beviel Dorisons voornemen om de reeks Thorgal naar een volwassener elan, met meer fysiek en mentaal geweld, op te tillen de Rosinski's niet. Grzegorz wilde liever terug naar de meer orthodoxe verhalen van Jean Van Hamme. Om de simpele reden van creatieve meningsverschillen moesten hun wegen wel scheiden. Van het vervolg van de spin-off over Kriss van Valnor heeft Dorison nog wel de intrige geschreven met dialogen die door Mathieu Mariolle zijn uitgeschreven.

Omdat Yann met zijn spin-offs over Wolvin en de jeugd van Thorgal meer op een algemeen publiek mikt, leek hij de ideale kandidaat om voortaan ook de hoofdreeks Thorgal te schrijven. Die vraag kwam effectief van Grzegorz. Hij legde uit dat hij Thorgal de steden wilde doen verlaten en terug een iets exotischer, echt klassiek avontuur wilde laten beleven. Ze hadden het over films die ze beide goed vonden en dat leidde naar een scenario voor deel 36 dat in oktober was gepland. Een deel van het verhaal overtuigde de tekenaar niet waarop Yann het herschreef. De vliegende boot komt er nog steeds in voor, maar Yann schreef het zo dat Rosinski het zo weinig mogelijk hoefde te tekenen. Deel 36 zou gewoon de titel Aniel krijgen, maar daarin sterft Thorgals zoon dus niet. We herinneren je er ook nog aan dat Dorison bij het aantreden als scenarist voor Thorgal in gesprekken met Yann te kennen gaf Aaricia te willen doden. Yann vond dat Dorison dat recht niet had.

Bovenstaande info over het vervolg van Thorgal door Yann is inmiddels achterhaald, want kort voor de Kerstvakantie gaf Yann een nieuw interview aan ActuaBD over de reeks Savage, die na deel 3 (dat aanstaande woensdag in de winkels ligt) gewoon vervolgt. Daarin liet Yann optekenen dat hij onlangs een openhartoperatie onderging die goed verliep. Sinsdien staat werkplezier voorop en wil hij een strip die niet in de smaak valt sneller opdoeken en het liefst werken met aangename tekenaars en aangename uitgevers. Hij erkent dat het een moeilijke periode is om strip te maken in een markt waarin de taart weliswaar groter is, maar de individuele porties kleiner door de overproductie en een veelvoud aan uitgeverijen. In dat alles is een stripmaker volgens Yann een "sluitpost", een kostenpost met lage prioriteit die voor de overige kostenposten moet opdraaien om een begroting sluitend te maken. Hij betreurt dat Yves Sente niet langer de showrunner is die het geheel van de werelden van Thorgal overziet. Dat deed Sente volgens Yann heel goed.

Yann maakte eveneens duidelijk dat hij het aanbod om Thorgal te schrijven uiteindelijk heeft geweigerd omdat hij geen final cut verzekerd kreeg. Hij zal zich, mede uit respect voor de Russische tekenaar Roman Surzhenko die Frans leerde om met Yann te kunnen werken, enkel op zijn eigen Thorgal-series toeleggen. Hij blijft nog wel overleggen met de auteurs van de andere reeksen om rekening te houden met de verhaallijnen van zijn eigen reeksen. In april komt de vertaling uit van De Werelden van Thorgal - De Jonge Jaren 6: De Drakar van IJs. Wie Thorgal 36 zal schrijven en of het album nog steeds eind dit jaar zal verschijnen, valt voorlopig af te wachten.

De Werelden van Thorgal: De Jonge Jaren 6


Eppo geeft aftrap voor tweede jaargang Agent 327-hommages
13/01
TOP
Eppo
In het eerste nummer van de tiende jaargang van het wederopgestane stripblad Eppo bijten Nederlander Romano Molenaar en Vlaming Bruno De Roover de spits af voor een tweede reeks hommages aan Martin Lodewijks Agent 327. Het duo werkte al eerder samen aan de superheldenstrip J.Rom - Force of Gold naar de Gouden Stuntman-spin-off van Jerom. Uit hetzelfde nummer leren we dat Jan Bosschaert een van de andere tekenaars is die een kortverhaal van vier pagina's van Agent 327 zal tekenen.

Bruno De Roover schrijft voor Eppo ook de Vikingstrip Jylland die later dit jaar als album weleens goed kan scoren. De tekeningen zijn van de Pool Przemyslaw Klosin voor wie Sytse S. Algera de albums Vluchtelingen en Cop/Killer schrijft die later dit jaar bij Algera's nieuwe uitgeverij Comic Watch moeten uitkomen.

Eppo nam in dit nummer ook afscheid van de kantoorgagreeks 40 Hours. Dick Heins werkt inmiddels aan een nieuwe reeks voor het blad. In het nummer staan ook de laatste pagina's van Undertaker 4. In het volgende nummer neemt Yves Swolfs' nieuwe western Lonesome de vrijgekomen plaats in.


Eerste titels van nieuwe uitgeverij RoaRrr
13/01
TOP
Ar-Men
Mazeworld
Streamliner 1
Eind december voegden we nog drie titels toe aan onze rubriek Te Verschijnen die we hieronder aan je voorstellen. Als je op de covers hierboven klikt, kan je enkele previewpagina's bekijken zonder teksten. Dit zijn de eerste producties van de nieuwe uitgeverij RoaRrr Uitgeverij, opgericht door de Rotterdammers Raymond van Pinxteren en Ronald Zeelenberg... vandaar al die r'en. Voor hun eerste vertalingen beperkten ze zich niet door te kijken wat er bij onze zuiderburen nog aan onvertaalde schatten te vinden is, maar ze speurden ook over het Kanaal.

RoaRrr Uitgeverij
Van Emmanuel Lepage (Muchacho, Hé, Meisjes!) raakten de jongste jaren geen albums meer vertaald. Het waren ook wel wat vaker dikke, documentaireachtige reisreportages in stripvorm over de plaatsen die hij bezocht in Tchernobyl en Atarctica. Ar-Men: Hel der Hellen is ook weer plaatsgebonden, maar vooreerst een ongelofelijk prachtig geschilderde strip over een moeilijk te bereiken vuurtoren in Bretagne die de bijnaam Hel der Hellen kreeg. Lepage mengt fictie, documentaire en legendes voor een intens verhaal dat zich afspeelt in heden en verleden, van de moeizame constructie van de vuurtoren tussen 1867 en 1881 tot stormen van nu die het bouwwerk teisteren.

De fantasyreeks Mazeworld van Arthur Ranson en Alan Grant zal in drie delen uitgegeven worden. De reeks liep tussen 1996 en 1999 in het Britse stripblad 2000 AD waarin bijvoorbeeld ook Judge Dredd voor het eerst gepubliceerd raakte. We volgen Adam Cadman die sinds 1964 de eerste man wordt die opgehangen zal worden. Bij het sterven ontwaakt hij in een vreemde doolhofwereld waar hij zijn kap van de gehangene niet kan afzetten. In die nieuwe wereld aanziet men hem voor de langverwachte volksheld die het moet opnemen tegen tiran Maskul. Mazeworld staat bol van avontuur, verraad en magie.

Streamliner is een knettergekke, "mechanische western" van 'Fane, de vroegere tekenaar van Joe Bar Team. Rue de Sèvres publiceerde beide albums in 2017. Ergens langs Route 666 vestigde de oude O'Neil zijn benzinestation Lisa Dora. Zijn dochter Cristal beleeft er de tijd van hara leven. Maar de rust in de uithoek in de woestijn wordt verstoord door de komst van een bende Sreamliners die via de grootste clandestiene race ooit georganiseerd met motors en snelle wagens willen uitmaken wie een jaar lang hun bende mag leiden. Het benzinestation Lisa Dora wordt het toneel voor intriges, schurkenstreken, jaloezie en meer van dat fraais.

RoaRrr Uitgeverij begint weldra aan een tournee langs stripspeciaalzaken om hun uitgeverij en albums voor te stellen. Ondertussen werken ze ook al aan hun verdere planning.


Namibia integraal en een nieuwe cyclus van Aldebaran
13/01
TOP
Namibia integraal
Kan je geloven dat er nu al vraag is naar wanneer de integrale van Amazonia zal verschijnen? Die derde cyclus met Kathy Austin uit Kenya (door Léo en Rodolphe) en de vervolgcyclus Namibia (getekend door Bertrand Marchal) kwam in 2017 nog maar het tweede deel uit. Maar eerst hadden we nog een integrale van Namibia te goed nadat Dargaud in 2012 de cyclus Kenya bundelde. De integrale van de vijfdelige reeks Namibia verschijnt in mei in het Nederlands. In maart staat in het Frans ook deel 3 van Amazonia gepland, maar vraag nog niet naar de integrale daarvan.

Er is ook nog nieuws over Léo's bekendere Aldebaran-universum. Nadat hij de cyclus Antares afrondde na zes delen in plaats van de gebruikelijke vijf delen zoals Aldebaran en Betelgeuze, start hij dit jaar nog met de vierde cyclus. Het eerste deel verschijnt in het Frans in mei. De niet mis te verstane titel luidt Retour à Aldebaran (Terug naar Aldebaran), naar de planeet waar alles begon dus. En begin hier ook nog niet over de integrale graag... eerst nog eentje van Antares.


Twee bundelingen van Damocles
13/01
TOP
Damocles
Bij Microbe zijn er wat aanvullingen. Zo verschijnt er op een zéér beperkte oplage van 99 exemplaren een integrale van de spannende horrortrilogie Sarah (van Stefano Raffaele en Christophe Bec) waarvan Microbe de eerste twee delen opnieuw uitgeeft met een nieuwe cover en aanvult met de vertaling van het derde en laatste deel. De delen 1 en 2 biedt de uitgeverij als pakket aan voor wie Sarah nog niet kent of de nieuwe uitvoeringen wil hebben.

En in plaats van enkel een bundeling van de niet eerder vertaalde delen 3 en 4 van Damocles (van Alain Henriet en Joël Callède) komt er ook een bundeling van de eerste twee delen. Rond beide delen zal een sleeve zitten die naast elkaar gelegd bovenstaande illustratie vormen. De covers van alle vier delen zijn op de voor- en achterkanten van de bundelingen gedrukt. Enkel bij de eerste bundeling met sleeve zal een ex-libris zitten met de coverillustratie van de Franse integrale die alle vier delen bundelde.


Tv-reeks naar De IJstrein
13/01
TOP
De IJstrein
Snowpiercer
Eerst was er de strip in 1984, dan was er de film in 2013, en nu komt de televisiereeks eraan. We hebben het over De IJstrein van Jean-Marc Rochette en Jacques Lob. De Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon Ho maakte daar een dure, maar ook succesvolle filmbewerking van. De Amerikaanse kabelzender TNT bereidt momenteel een tv-reeks voor waarvan de casting inmiddels rond is. In de hoofdrollen vinden we onder meer Jennifer Connelly, Daveed Digg, Mickey Sumner, Lena Hall, Annalise Basso, Katie McGuinness, Susan Park, Benjamin Haigh, Sasha Frolova, Alison Wright, Sam Otto, Roberto Urbina en Sheila Vand terug.

De tv-serie zal zich afspelen in een periode van zeven jaar nadat de wereld bevroor en baseert zich voornamelijk op de film. Bong Joon Ho is een van de producers van de tv-reeks waarvan een eerste seizoen is besteld. De pilootaflevering is al ingeblikt door regisseur Scott Derrickson (Doctor Strange, Sinister) op scenario van Josh Friedman. Beide heren zijn trouwens ook betrokken bij een adaptatie van de bejubelde comicreeks Locke & Key. Friedman schrijft op de koop toe mee aan de Avatar-sequels van James Cameron.
Een concrete releasedatum is nog niet bekend, maar het zal niet voor eind 2018, begin 2019 worden.


TOEKOMST
Te Verschijnen
Op Stapel