BD Must Uitgeverij L Uitgeverij L Saga Uitgaven  
 
StripFacts

Alle aankondigingen op deze pagina gebeuren onder strikt voorbehoud. Wijzigingen op de planning van de vermelde uitgeverijen zijn altijd mogelijk.

Updates van 27 januari:

Jan Steeman (84) overleden
Het gaat fantastisch met de Franse stripmarkt, maar de makers betalen het gelag
Richard Corben wint Grote Prijs van Angoulême - Cosey voortaan Chevalier des Arts et des Lettres
Dvd-box tekenfilmreeks Guust Flater met beeldje en boek

Updates van 24 januari:

Zestigjarige Smurfen veroveren opnieuw de wereld
Brabant Strip houdt ermee op en de laatste albums in Collectie Fenix
De jonge jaren van Alex in nieuwe spin-off

Updates van 20 januari:

Standaard Uitgeverij in februari
Peter van Dongen wint Stripschapprijs 2018
Coverkeuze Een Nacht in Rome 3
De genomineerden voor de Grote Prijs van Angoulême

Updates van 17 januari:

Een nieuwe koers voor XIII
Bloedkoninginnen breidt weer uit

Updates van 13 januari:

Christophe Blain en Joann Sfar maken een Blueberry-tweeluik
Onduidelijkheid over wie Thorgal voortaan schrijft
Eppo geeft aftrap voor tweede jaargang Agent 327-hommages
Eerste titels van nieuwe uitgeverij RoaRrr
Namibia integraal en een nieuwe cyclus van Aldebaran
Twee bundelingen van Damocles
Tv-reeks naar De IJstrein
Raadpleeg ook het nieuws van de afgelopen twaalf maanden:
2017: mei • juni • juliaugustusseptemberoktober • november • december
2018: januari • februari • maart • april
 
Jan Steeman (84) overleden
27/01
TOP
Jan Steeman
Het eerste overlijden in stripmiddens van dit jaar is inmiddels een feit. Afgelopen woensdag 24 januari overleed de Nederlandse tekenaar Jan Steeman op 84-jarige leeftijd aan de gevolgen van nierfalen. Hij werd geboren op 23 mei 1933. De voetbalstrip Roel Dijkstra, de sf-reeks Arad en Maya en de gagreeks Noortje zijn de bekendste resultaten van zijn bijdrage aan de Nederlandse stripgeschiedneis.

Jan Steeman publiceerde zijn eerste strips in 1956 (Pinkie en de Tijdlift, het op een verhaal van Jules Verne gebaseerde Het Stoomhuis, de IJzeren Reus). In 1959 publiceerde hij in Taptoe de strip Rik de Reizende Reporter die van naam veranderde in 1961 en liep tot 1970 als Rik, Clio en Pluk. Voor Taptoe maakte hij ook een aantal eenmalige strips. Vanaf 1964 werkte hij daarbovenop als freelancetekenaar voor Toonder Studio's waar hij onder meer de licentiestrips Yogi Bear en De Flintstones tekende. Tusendoor tekende hij strips voor het weekblad Donald Duck, met name De Kleine Boze Wolf en Hiawatha, in samenwerking met Jan van Haasteren. In 1968 nam hij de dierenstripreeks Panda over van Dick Matena. Dat duurde zeven verhalen tot 1970.

Sjors en SjimmieArad en MayaDatzelfde jaar startte Steeman in het stripweekblad Sjors waar hij vooreerst de stripreeks Sjors en Sjimmie van Jan Kruis overnam. Door de intrede van een buitenaards wezen sloegen de verhalen een sf-koers in. In 1975 werd beslist de stripreeks te moderniseren om het in het door de samensmelting van Pep en Sjors ontstane blad Eppo te publiceren als gagreeks in plaats van vervolgverhalen. Robert van der Kroft tekende vanaf dan de stripreeks. Ook nog voor Sjors tekende Steeman op scenario van Lo Hartog van Banda de amusante sf-reeks Arad en Maya. Er verschenen tien albums van.

1975 was opnieuw een scharnierjaar voor de tekenaar. Hij was een van de medeoprichters van het humoristische stripblad voor volwassenen De Vrije Balloen waarin hij net zoals zijn collega's zijn creatieve ei kwijt kon en een andere toon kon aanslaan die minder zou gedijen in de jeugdbladpers van toen. Arboris gaf in 1982 een deel van zijn Balloen-strips uit in het album Metamorfosen. Tegelijk mocht hij voor het eveneens nieuwe stripblad Eppo de realistische voetbalstrip Roel Dijkstra tekenen op scenario van Andries Brandt. Hij hield het zes jaar en twaalf verhalen vol. Daarna namen andere tekenaars en scenaristen het over tot 1994. In 2016 maakte de voetballer een opgemerkte comeback in Eppo onder de vleugels van Roelof Wijtsma en Willem Ritstier.

Metamorfosen
Roel Dijkstra
Noortje

Diezelfde realistische stijl hanteerde hij eveneens voor Noortje, een gagreeks over een roodharig tienermeisje voor het meisjesblad Tina, waarvoor Patty Klein sinds 1975 de grappen bedenkt. De reeks is de langst lopende Nederlandse gagreeks door dezelfde auteurs en loopt nog steeds, maar Jan Steeman liet vanaf 2016 de tekeningen over aan zijn zoon Lucas omwille van gezondheidsredenen. In 2005 kreeg hij de Stripschapprijs, de grootste Nederlandse striponderscheiding.
(Bron: Lambiek.net)


Het gaat fantastisch met de Franse stripmarkt, maar de makers betalen het gelag
27/01
TOP
Top-20 Frankrijk
Vorig jaar tekenden we opnieuw een recordjaar op qua aantal verschenen strips in het Nederlands. Wat deze kwantitatieve sprong werkelijk betekent in de verkoop moeten we nog afwachten tot het jaaroverzicht van Boek.be klaar is. Qua omzet deden strips het in Frankrijk alvast goed. Met 43 miljoen verkochte strips en een totaalomzet van een half miljard euro was 2017 het meest lucratieve jaar in de laatste tien jaar. In 2016 werden er vier miljoen strips minder verkocht.

De bijzonder goede score in Frankrijk wordt mee verklaard door het Asterix-effect. De Galliër genereert in zijn eentje 4% van de omzet met een verkochte oplage van 1,59 miljoen exemplaren. Daarna volgen Titeuf 15 (175.000 exemplaren), de ingekleurde herdruk van Kuifje in het Land van de Sovjets (168.600 exemplaren), De Kat 21 (159.900 exemplaren), Krasse Knarren 4 (152.800 exemplaren) en Largo Winch 21 (143.900 exemplaren). Een strip over het verblijf in de ruimte van de Franse astronaut Thomas Pesquet (136.100 exemplaren), het deze week door Scratch Books vertaalde Wereldwijven 1 (117.100 exemplaren), deel 2 van de nieuwe mangareeks Ki & Hi (106.500 exemplaren) en een spin-offalbum van De Legendariërs (98.000 exemplaren) sluiten de top-10. Een heruitgave van Dragon Ball klokte af op 94.400 exemplaren en staat op plaats 11. Wereldwijven 2 (88.900 exemplaren) vinden we terug op plaats 12, Ki & Hi 1 staat op plaats 13 (87.500 exemplaren), Enki Bilals Bug 1 haalde een Franse verkoop van 86.700 exemplaren en ook deel 1 van Krasse Knarren (82.300 exemplaren) blijft zieltjes winnen.

De verkoop via supermarkten en winkelketens is fors vooruitgegaan met 35%. Gespecialiseerde boekhandels en stripwinkels deden het 11% beter. Een conclusie is dat Franse supermarkten steeds meer open staan om strips een plekje te geven in hun schappen. En daar profiteert iedereen van mee. In die supermarkten scoorde ook Asterix het best.


Paradox
Allemaal goed en wel voor de Franse stripmarkt in het algemeen, maar er is ook een groeiende groep verliezers: degenen die de strips tekenen en schrijven. In de aanloop naar het stripfestival van Angoulême klaagden meer dan vierhonderd Franse stripauteurs de paradox tussen de kerngezonde Franse stripmarkt en hun eigen groeiende precaire situatie aan. We maakten al melding van een studie die duidelijk maakte dat 53% van de auteurs minder verdient dan het Franse bestaansminimum en dat 36% onder de armoedegrens zit. Hun auteursrechten blijven dalen, een logisch en spijtig gevolg van dalende oplages, en het is meer en meer bon ton bij uitgevers om een in Frankrijk geciteerd bedrag van 7.000 euro voor te stellen als vergoeding voor een album waar een tekenaar soms een jaar voltijds aan werkt.

De verenigde auteurs roepen op om grondig na te denken over hun statuut, hun sociale bescherming en hun verloning. Die oproep vond alvast gehoor bij Françoise Nyssen, de Franse minister van Cultuur en Communicatie, die heeft belooft om na te denken over een politieke hervorming ten voordele van het stripverhaal en die zich uitstrekt over patrimoniumbehoud, regularisatie van de kunstmarkt, het uitdragen van strips op Frans grondgebied, de bijdrage aan het artistiek en cultureel onderwijs, het opleiden van auteurs en de verschillende takken waar ze zouden terechtkunnen en carrièrebegeleiding via uiteenlopende overheidssteun.

In elk geval kwam er al een tijdelijke financiële tegemoetkoming waarbij auteurs het water minder aan de lippen komt te staan omdat ze onder meer verplicht waren ongeveer een maandinkomen opzij te zetten voor de bekostiging van hun eigen pensioen. Tot zover de reikende hand uit de Franse politiek. Geen enkele uitgever ging weliswaar in op de oproep.


Richard Corben wint Grote Prijs van Angoulême - Cosey voortaan Chevalier des Arts et des Lettres
27/01
TOP
Richard Corben
Van de drie genomineerde auteurs voor de Grote Prijs van Angoulême kreeg de Amerikaanse tekenaar Richard Corben, vooral bekend van fantasy- en horrorstrips, de minste kansen toebedeeld. En toch won hij het van Emmanuel Guibert en Richard Ware dankzij een overwicht in de tweede stemronde door bijna 1.400 in Frankrijk publicerende stripmakers. Dit betekent dat Corben volgend jaar de president is van het festival. Er komt al zeker een overzichtsexpo van zijn werk, hij moet de affiche tekenen en hij mag ook zijn invulling aan de volgende editie geven. In een volgende update overlopen we nog de albumprijzen die dit weekend worden toegekend.

Ondertussen wordt huidig president Cosey nog even gefêteerd op het festival. Op de koop toe kreeg hij afgelopen donderdag van de Franse minister van Cultuur en Communicatie een bekroning in de Franse Orde van de Kunst en Letteren. Cosey is voortaan Chevalier des Arts et des Lettres. Dit is de hoogste Franse cultuurprijs.


Dvd-box tekenfilmreeks Guust Flater met beeldje en boek
27/01
TOP
Gaston
In 2009 kwam een Franse productie van Guust Flater op tv met 78 afleveringen van elk 7 minuten met geanimeerde, bestaande gags die per vijftal thematisch combineerd werden. Productiehuis Normaal mocht de personages niet opnieuw tekenden, maar het kon de oorspronkelijke tekeningen wel gebruiken om die te animeren zodat de tekenstijl het dichtst bij die van André Franquin bleef. Van deze animatiereeks werd al eens een Franse dvd-box uitgegeven. In april komen de dvd's opnieuw uit in een luxebox met zes dvd's in twee verpakkingen, een kunstharsbeeldje van Guust in zijn bokshandschoenzetel, het dik driehonderd pagina's tellende boek Le Gaston Animé, waarin alle gags gebundeld staan die een geanimeerde versie kregen, en de reproductie van een prent uit het Robbedoes en Kwabbernoot-verhaal De Super Quick. De dvd's zijn zonder Nederlandse ondertiteling.

Dit alles is ook eenmalig te bestellen in Vlaamse en Nederlandse stripspeciaalzaken via distributeur Van Ditmar. Je kan je bestelling desgewenst doorgeven tot half maart. Later bestellen of nabestellen zal niet mogelijk zijn. De gelimiteerde luxeset kost 154 euro.

Ook nog in april komt een Frans-Belgische komedie van Guust in de cinema waarover we het al eerdre hadden. Onderstaande filmposter werd op 26 januari verspreid. Op 5 februari volgt de officiële trailer.

Gaston Lagaffe


Zestigjarige Smurfen veroveren opnieuw de wereld
24/01
TOP
De Smurfen bpost
Dit jaar is het zestig jaar geleden dat Peyo blauwe wezentjes liet opduiken in het Johan en Pirrewiet-verhaal De Fluit met Zes Smurfen. Sindsdien vonden strips, merchandising, een in meer dan honderd landen vertoonde tekenfilmreeks en intussen drie bijzonder succesvolle speelfilms hun weg naar een immens publiek wereldwijd. Zet je schrap, want de komende jaren veroveren de Smurfen opnieuw de wereld. Een overzicht van de vele (verjaardags)plannen.

We beginnen in eigen land met de uitgifte van een postzegelreeks die aanstaande zaterdag in voorverkoop gaat en vanaf maandag 29 januari overal te koop zal zijn. Voor het artwork maakte ontwerpster Myriam Voz grotendeels gebruik van de personages uit de microverhalen die in het weekblad Robbedoes en Spirou verschenen, maar die voor de latere albumuitgaven werden hertekend. In het Frans worden die microboekjes opnieuw uitgegeven, maar je zal ze ook terugvinden in de vier integrales die Standaard Uitgeverij dit jaar zal uitgeven met daarin alle dertien albums (en tientallen bonuspagina's) die oorspronkelijk bij Dupuis uitkwamen.

Vanaf april kunnen Smurfenfans op de Heizel terecht voor een grote interactieve belevingstentoonstelling. Verwacht je niet aan een keurige, historische overzichtstentoonstelling, maar aan een ware onderdompeling in de (middeleeuwse) wereld van de Smurfen dankzij virtual en augmented reality. Bezoekers zullen zelf als Smurf kunnen rondlopen. Deze expo reist vervolgens de hele wereld rond en wordt een officieel visitekaartje van België. Voor elk aspect van de tentoonstelling wordt een beroep gedaan op de knowhow van Belgische bedrijven die via de expo een platform aangeboden krijgen om zich te tonen aan het buitenland. Dankzij een akkoord met het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat in elk land waar België een ambassade of consulaat heeft, zal er aandacht worden besteed aan de Smurfen en dat zijn niet minder dan zo'n tweehonderd landen! De bedoeling is om van de blauwe rakkertjes echte Belgische ambassadeurs te maken.

Vanaf maart vliegt in de reeks Belgian Icon-vliegtuigen een heus Smurfenvliegtuig van Brussels Airlines door het blauwe zwerk nadat Brussels Airport in juni 2017 een standbeeld met verschillende Smurfen en een vliegtuig in de luchthaven van Zaventem optrok.

Brussel krijgt er een stripmuur bij met de Smurfen en internationaal zullen de Smurfen her en der opduiken in themaparken, vooreerst in Moskou. Sinds vorig jaar kan je in een pretpark in Dubai op een Smurfenattractie pret beleven en tot voor een paar jaar geleden waren er ook plannen voor een compleet Smurfenpark in Maleisië. De Smurfen staan dus ook sterk in de Arabische en Aziatische wereld. In China is de tekenfilmreeks van Hanna-Barbera uit de jaren 1980 nog steeds een van de populairste buitenlandse tekenfilmreeksen.

De Smurfen

Als klap op de vuurpijl produceren IMPS (de firma van de erfgenamen van Peyo die de rechten beheert) en de tekenfilmafdeling van Dupuis momenteel een gloednieuwe, 3D-geanimeerde tekenfilmreeks die in 2019/2020 op de buis zal komen. De animatie zal verwant zijn met de laatste Smurfenfilm uit 2017, De Smurfen en het Verloren Dorp. Elke aflevering zal dertien minuten duren.

De Smurfen
(Bron: Philanews 1, 2018 — bpost, januari 2018)


Brabant Strip houdt ermee op en de laatste albums in Collectie Fenix
24/01
TOP
Brabant StripIn de wandelgangen was het al een tijdje bekend dat de vzw Brabant Strip ermee ophoudt. De abonnees van het stripinformatieblad Brabant Strip Magazine krijgen deze week nog een brief met alle uitleg. Hieronder vind je een kortere versie die via allerhande internetkanalen wordt verspreid. Sinds 1991 gaf de vereniging 212 magazines uit. Het laatste nummer 212 moet nog opgestuurd worden.

Brabant Strip 212"Na vele jaren genieten van het Brabant Strip Magazine, P@per, Collectie Fenix,... heeft de werkgroep besloten om er in 2018 mee op te houden. Er zijn hiervoor verschillende redenen, maar de twee belangrijkste zijn de continue veranderingen in de samenstelling van de redactie van het magazine en het gebrek aan verjonging in de werkgroep. We werken nog allemaal heel graag samen maar de constante druk voor onze vele jaarlijkse uitgaven zorgde ervoor dat het aspect vrijwilliger en plezier meer en meer plaats maakte voor werk.

Concreet houdt dit in dat we onze engagementen naar onze leden nog steeds zullen nakomen. In 2018 brengen we het resterende magazine van 2017 (onze excuses voor de vertraging). Daarnaast brengen we nog één extra P@per uit en vier Fenix-albums. Er is dus geen lidgeld voor 2018 en iedereen die lid was in 2017 zal het magazine en de extra P@per ontvangen. Wanneer beide zullen uitgebracht worden, weten we momenteel nog niet."

In april verschijnen de vier laatste Fenix-albums die we hieronder aan je voorstellen.


De Lustige Zwervers 2
De Lustige Zwervers 3
De Lustige Zwervers deel 2 en 3 bundelen alle resterende gags van deze kortlopende gagreeks (1958-1960) van Willy Vandersteen uit Ons Volkske. De goed gelukte covers zijn van de hand van Eric De Rop. Zijn vader Eduard inktte de meeste gags in deze laatste twee delen.


Hassan en Kadoer
Kari Lente
De Smaragden van de Conquistador is het laatste, niet eerder in een Nederlandstalig album verschenen verhaal van Jacques Laudy's Hassan en Kadoer.

Kari Lente en Brabant Strip hebben een jarenlange band opgebowud. Van geen enkele andere reeks heeft de uitgeverij zoveel albums uitgegeven als deze speurneusreeks van Bob Mau. Het eindpunt van de Collectie Fenix is dan ook gereserveerd voor Pastapornaja-Padapastna!, het enige verhaal van alle 145 Kari Lentes dat nog niet eerder in album verscheen. Daardoor zullen we eindelijk ons albumoverzicht kunnen voltooien.


De jonge jaren van Alex in nieuwe spin-off
24/01
TOP
AlexJacques Martins geesteskind Alex blaast in september jaar zeventig kaarsjes uit. En al zeventig jaar kennen we de held met een foutief vertaalde voornaam, want de ix-uitgang in Alix, zoals de blonde Gallo-Romein in de Franstalige stripreeks heet, is historisch correct, de naam Alex niet.

Nu goed, op het stripfestival van Angoulême, dat vandaag start, is een grote overzichtsexpo te bezoeken met meer dan honderdvijftig originele platen die tussen 1948 en 1988 werden gerealiseerd. De expo is tot 13 mei te zien in het plaatselijke stripmuseum.

Bij Casterman verschijnen in het Frans drie bundels in zwart-wit met telkens drie memorabele verhalen. Elke bundel kost 25 euro. De drie integrales passen in een verzamelbox. Deel 1 (192 pagina's) is inmiddels een feit, de delen 2 (160 pagina's) en 3 (200 pagina's) volgen in april en september.

Van schrijver Patrick Gaumer, de man die deze geweldige monografie over Grzegorz Rosinski schreef en een gelijkaardig boek over William Vance voorbereidt, verschijnt in september een vierhonderd pagina's tellende, rijkelijk geïllustreerde monografie over Jacques Martin, ook weer enkel in het Frans, dat je 49 euro zal kosten. In oktober wordt een spel uitgebracht en dit jaar komt er ook weer een album uit van de spin-off Alex Senator over een oudere Alex. De Franse release is voor mei, de vertaling volgt wat later.

Over spin-offs gesproken, als tekenaar Laurent Libessart, de huidige tekenaar van Morea, zijn deadlines haalt, mogen we ons in het najaar ook in het Nederlands verwachten aan een gloednieuwe spin-off. Alix Origines (de Franse reeksnaam) presenteert het verleden van Alex voor de Galliër in Rome terechtkwam, de jonge jaren van Alex dus. Marc Bourgne, de huidige tekenaar van Michel Vaillant en de scenarist van De Piraten van Barataria, bedenkt de verhalen voor deze nieuwe reeks.
(Bron: Henri Filippini — BDZoom.com, 21 januari 2018)


Standaard Uitgeverij in februari
20/01
TOP
De Rode Ridder257
Van Standaard Uitgeverij kregen we de covers van de albums die de uitgeverij op 7 februari publiceert. De korte inhouden herhalen we hieronder. Nieuwe info is dat er van De Smurfen integraal ook een luxe-editie uitkomt. Vraag ernaar in je stripspeciaalzaak. Standaard Uitgeverij is sinds kort ook de naam van de uitgeversgroep WPG België die zich losscheurde van het Nederlandse moederbedrijf om een zelfstandige koers te kunnen varen. Onder de nieuwe verzamelnaam zitten voortaan de bekende stripuitgeverij, Manteau, Davidsfonds en M-books. De financiering van het opnieuw Vlaamse bedrijf kwam tot stand dankzij huidig ceo Jeroen Overstijns, Koen Clement, voormalig ceo van WPG tussen 2008 en 2016 die nu Europalia leidt, Maurits Lemmens en Raf Uten, de twee stichters van het productiehuis De Mensen en iemand van het investeringsfonds Ergon.

Oké dan. Na een alweer gesmaakte (en korte) aflevering van De Rode Ridder in december krijgen we in februari het slot van de achtdelige cyclus te lezen. Vanaf dan vertellen Fabio Bono en Marc Legendre afgeronde verhalen per nieuw album. De Onmogelijke Opdracht: "De Rode Ridder nadert Camelot waar hij de Uitverkorene aan Merlijn zal overdragen. De weg is evenwel niet zonder gevaren, voortdurende waakzaamheid blijft geboden en dat vermoeit Johan. Lancelot en Mordred komen hun goede vriend te hulp. Maar dat draait anders uit dan voorzien. Door hun tussenkomst geraakt Johan pas echt in de problemen."


De Kiekeboes 150
Vertongen & Co 22
In het feestelijke De Kiekeboes 150 kan Merho weer eens loos gaan met het stripmedium zoals hij zichzelf en ons al amuseerde met albums als Album 26 of Afgelast Wegens Ziekte. Het metaverhaal K4 kent de volgende inhoud: "Officieel begint de reeks met album 1, De Wollebollen. Nu blijkt dat er daarvoor al een verhaal bestond: De Vloek van Mac B. Met personages die dicht tegen de Kiekeboes aanleunen maar het net nog niet helemaal zijn. De tekeningen gingen helaas verloren voor er sprake was van publicatie. Aan de hand van teruggevonden schetsen en een synopsis probeert de huidige cast het verhaal te reconstrueren. En dan begint er van alles mis te lopen..."

Vertongen en Co 22: Het Huis van de Beer: "Paulien en Mark vertrekken op vakantie naar een chalet in de bergen, waarvan Oma Boma de eigenares is. Door de ongure weersomstandigheden komen ze zonder proviand te zitten. Ze dalen de berg af naar een naburig dorp om inkopen te doen. Daar blijken ze echter niet welkom te zijn. Ze worden verjaagd door de bevolking, die geen vreemde pottenkijkers duldt. Een oude voorspelling van een onheilsprofeet leeft nog steeds in de geesten van de inwoners. Wat is er aan de hand met het miraculeuze water van de fontein in het dorp? En wie is de vreemde beer die in de bergen rondzwerft en het huis van Mark en Paulien in de gaten houdt?"

De Smurfen integraal 1Op 7 februari en 4 april komen de delen 1 en 2 van de integrale reeks De Smurfen uit, ook in luxe. Deze vierdelige, integrale reeks beperkt zich weliswaar tot de dertien albums die bij Dupuis verschenen en waarbij Peyo, de schepper van de blauwe dwergjes, nog het meest betrokken was. In de bijna zeventig pagina's tellende achtergronddossiers van Hugues Dayez, die een geweldige, Franstalige biografie van Peyo schreef, komt de ontstaansgeschiedenis, de verdere evolutie van de stripreeks in Peyo's handen en die van zijn naaste medewerkers uiteraard uitgebreid aan bod met vaak onuitgegeven archiefmateriaal. Alle gags, kortverhalen en langere verhalen worden chronologisch gebundeld. Reproducties van originelen, covers en voorstudies en de geschiedenis maken hier een niet te missen hebbeding van voor de liefhebbers van De Smurfen en een massieve brok Belgische stripgeschiedenis.


Peter van Dongen wint Stripschapprijs 2018
20/01
TOP
Peter van DongenHet Stripschap maakte gisteren bekend dat Peter van Dongen de Stripschapprijs 2018 wint, de belangrijkste Nederlandse stripprijs, zo'n beetje het equivalent van de Vlaamse Bronzen Adhemar. Je zou denken dat hij die prijs al veel langer geleden had gewonnen, maar dat was dus niet het geval.

Van Dongen brak fameus door met zijn in een loepzuivere klare lijn getekende tweeluik Rampokan over het koloniale verleden van Nederland in het toenmalige Nederlands-Indië. Hij heeft zelf Indonesische roots. Vorig jaar nog publiceerde hij zijn eigen bewerking van Adriaan Van Dis' roman Familieziek dat weldra zijn derde druk beleeft. Dit jaar zal hij nog eens grootschalig in the picture staan met het eerste deel van een tweeluik van Blake en Mortimer in samenwerking met Teun Berserik en op scenario van Yves Sente. Daarna wacht het duo een Blake en Mortimer-album van niemand minder dan Jean Van Hamme.

Hieronder geven we het volledige persbericht weer:
"Jarenlang al wordt de commissie voor de Stripschapprijzen gewaarschuwd geen stripmakers voor te dragen die 'aan de beurt' zouden zijn. Maar deze valkuil kon ook dit jaar weer met gemak omzeild worden. Want ook de winnaar van dit jaar heeft de prijs namelijk weer echt verdiend.

Zijn œuvre is niet omvangrijk, maar wel herkenbaar. Al sinds zijn eerste publicaties in bladen als De Vrije Balloen en het maandblad Wordt Vervolgd springt zijn werk in het oog. Vanaf midden jaren 1980 heeft hij zijn tekenwerk geperfectioneerd en wist hij de Klare Lijn naar zijn hand te zetten, een Klare Lijn met een Indisch tintje.

De winnaar van dit jaar gaat voor het hoogst haalbare. Hij neemt met minder geen genoegen. Vanaf zijn debuut Muizentheater in 1990 zijn bijna al zijn andere albums ook prijswinnaars. Zijn Indische roots (via zijn Chinees-Indische moeder) spelen een nadrukkelijke rol. Zijn bekendste werk, Rampokan, is een monument in de Nederlandse stripgeschiedenis. Het tweeluik dat zich afspeelt aan de vooravond van de politionele acties in Indonesië behoort zonder twijfel thuis in het canon van de Nederlandse strip. Hiermee liet hij zien hoe nauw de Indische cultuur met onze samenleving verbonden is.

Peter van Dongen strips

Zijn meest recente werk is een bewerking van de novelle Familieziek van Adriaan van Dis, die in november 2017 uitkwam. Niet voor niets vroeg deze schrijver aan van Dongen om zijn boek te bewerken tot een schitterend beeldverhaal. In no-time is dit boek alweer toe aan een derde druk, een feit dat in deze tijd waarin de meeste boeken in kleine oplages verschijnen buitengewoon is te noemen.

Als klap op de vuurpijl verschijnt in 2018 het eerste deel van zijn Blake en Mortimer, die hij met Teun Berserik maakt op scenario van Yves Sente. Dit werk heeft al geleid tot een samenwerking met de internationaal gelauwerde scenarist Jean van Hamme.

Door Peter van Dongen (1966) de Stripschapprijs 2018 toe te kennen wil de commissie meer dan eens laten zien dat het niet gaat om een grote productie, maar om continuïteit en bovenal kwaliteit. Dit maakt Peter van Dongen de terechte winnaar van de Stripschapprijs 2018.

De commissie voor de Stripschapprijzen 2018 bestaat uit: Willem Ritstier (stripmaker / winnaar Stripschapprijs 2017), Jos van Waterschoot (conservator Bijzondere Collecties UvA / Redacteur StripNieuws), Jeroen van Esch (striprecensent Boekenkrant), Robin Schouten (stripjournalist Eppo), Anne-Marie 'een-twee-drie' Steenbergen (Ratatouille TV) en Mark Marijnen & Dimitri van Amerongen (Stripwinkel Jopo de Pojo in Haarlem). De commissie staat onder voorzitterschap van stripjournalist en stripvormgever Cok Jouvenaar."


Coverkeuze Een Nacht in Rome 3
20/01
TOP
Een Nacht in Rome 3
Lezers van dit interview met Jim zullen zich misschien nog herinneren dat de auteur van Een Nacht in Rome en intussen een pak andere strips voor volwassenen niet over één nacht ijs gaat om een cover te ontwerpen. Hierboven zie je wat het is geworden, Jims definitieve keuze.

Deel 3 is het eerste deel van het tweede tweeluik dat zich tien jaar na het eerste tweeluik afspeelt. Hoe verging het de hoofdpersonages Raphaël en Marie intussen? Franstalige lezers komen het op 28 maart te weten, maar Saga Uitgaven laat dit niet koud worden en publiceert de vertaling al in mei.


De genomineerden voor de Grote Prijs van Angoulême
20/01
TOP
Angoulême
Nadat het stripfestival van Angoulême de complete nominatieprocedure veranderde en alle in Frankrijk publicerende auteurs meer inspraak gaf, leidde dat de voorbije twee jaar naar een bekroning voor het œuvre van de klassiekere auteurs Hermann en Cosey. De nominaties voor de Grote Prijs van Angoulême 2018 zijn van een compleet ander genre: Emmanuel Guibert (De Oorlog van Alan, De Fotograaf), Chris Ware (Jimmy Corrigan, Building Stories en in Amerika een van de meest bekroonde tekenaars ooit) en de volslagen outsider Richard Corben (Den, ,Rip in Time The Punisher: The End) wiens werk, dat veelal in stripbladen als Heavy Metal, Creepy, Eerie, Vampirella en andere verscheen, al lang niet meer in het Nederlands wordt vertaald. Muziekliefhebbers hebben misschien al zijn platenhoes van Meat Loafs Bat Out of Hell onder ogen gezien.

Bovenstaande nominaties zijn het resultaat van de stemmen van 1.230 auteurs die nu gevraagd worden om opnieuw te stemmen voor een van deze drie heren. Vrouwelijke auteurs raakten opnieuw niet genomineerd. Wie de belangrijkste stripprijs van Europa wint, wordt aanstaande week woensdag bekend gemaakt bij de opening van de nieuwste editie van het festival.


Een nieuwe koers voor XIII
17/01
TOP
XIII
Het is alweer van juni 2016 geleden dat het laatste album van XIII uitkwam. Wat later werd Yves Sente van de reeks Thorgal en de spin-off Kriss van Valnor gehaald en er doemden al geruchten op dat er ook geen toekomst was voor zijn verdere medewerking aan de reeks XIII. Niets is minder waar. Hij werkt aan een nieuwe editie van The XIII Mystery: Het Onderzoek met aanvullingen uit de delen 14 tot 19 die na de eerste versie van dat speciale album verschenen. Uit dat album ontsproot ook de spin-off XIII Mystery waarvan dit jaar de laatste twee albums verschijnen, de ene over Alan Smith door Philippe Buchet en Daniel Pecqueur, de laatste over Judith Warner en Jessica Martin door Olivier Grenson en Jean Van Hamme.

Het was ook de bedoeling dat er dit jaar een nieuw album van de hoofdreeks XIII zou verschijnen, dat zich zal afspelen in Cuba, maar Yves Sente achtte het verstandiger om daarmee te wachten tot 2019 zodat XIII Mystery ongestoord in schoonheid kan eindigen. Maar nu vernamen we uit goede bron dat er een kink in de kabel gekomen is. Buchet, de tekenaar van Konvooi, zou getroffen zijn door een knoert van een burn-out, terwijl de platen van zijn voorlaatste album in de reeks nog niet allemaal af zijn. XIII Mystery 13, het afsluitende album, was in november gepland, een paar maanden voor Van Hamme tachtig jaar wordt.

Welke consequenties dit allemaal heeft voor de planning van XIII Mystery én XIII valt nog even af te wachten. In elk geval kondigde Sente ook een koerswijziging aan voor de verdere albums van XIII, nog steeds getekend door Iouri Jigounov. Vanaf deel 25 zullen de verhalen in maximum twee of drie albums verteld worden. Dus geen langlopende cyclussen meer waardoor de lezer jaren moet wachten tot hij het einde van de cyclus kan lezen. Lange cyclussen zijn tegenwoordig niet meer gewenst door nogal wat — en steeds meer — uitgevers.

Over lang wachten gesproken, hoe zit het eigenlijk met dat nieuwe abum van Alfa? Tekenaar Chris Lamquet zwijgt in alle talen over het vervolg waar we al sinds 2013 op wachten en dat Le Lombard al meermaals aankondigde en uitstelde. In oktober stond de Franse release nog aangekondigd voor 1 mei 2018, maar dat moeten we eerst zien om te geloven. Privéproblemen en andere projecten zijn mee de oorzaak van het uitstelgedrag.

Een Ster van Zwart KatoenOp een nieuw album van XIII moeten we dus nog even wachten. Sente verkent intussen andere terreinen. Vandaag verscheen Ze Noemden Hem Rooie over de zogezegd échte jongen op wie Rob-Vel zich baseerde om Robbedoes te creëren. Sente hield zo van het personage Juliette in het album dat hij samen met Laurent Verron nieuwe avonturen met haar zal uitwerken. Op 7 februari verschijnt het Vrije Vlucht-album Een Ster van Zwart Katoen, over de rol van zwarten in de Amerikaanse geschiedenis, van de onafhankelijkheidsstrijd in 1776 tot nu. Het door Steve Cuzor (O'Boys) getekende album oogst veel lof in de Franse pers. Cuzor investeerde al zijn auteursrechten die hij voor zijn album van XIII Mystery (deel 6 in de reeks) kreeg om te kunnen werken aan het 176 pagina's tellende one-shot.

En uiteraard blijft Sente albums van Blake en Mortimer schrijven. Het eerstvolgende is getekend door Peter Van Dongen en Teun Berserik. Van Dongen toonde onlangs onderstaande eerste plaat uit het eerste deel van het tweeluik dat ze maken.

Blake en Mortimer


Bloedkoninginnen breidt weer uit
17/01
TOP
Jeanne
In maart breidt de Franse uitgeverij Delcourt de collectie Bloedkoninginnen uit met een nieuwe koningin die de Franse koninklijke geschiedenis hielp kleuren. Michel Suro (De Clan van de Draak, De Eeuw der Schimmen) en France Richemond (De Lemen Troon) storten zich in de middeleeuwen, meerbepaald eind dertiende, begin veertiende eeuw, om het verhaal te vertellen van Johanna II van Bourgondië. Als kind werd ze geboren met een been dat korter was dan het andere, waardoor er al vroeg werd gefluisterd dat ze het teken van de duivel droeg. Als echtgenote van Filips V was zij de koningin van Frankrijk. In 1314 raakte ze met haar zus en schoonzus betrokken bij een seksschandaal waardoor ze aanvankelijk in ongenade viel. De auteurs zullen je deze smeuïge details vast niet onthouden.

De reeks Bloedkoninginnen verschijnt in vertaling bij Daedalus. De reeks kent zo'n succes dat er al albums zijn uitverkocht en worden herdrukt en dat is vrij uitzonderlijk voor een hardcoverreeks.


Christophe Blain en Joann Sfar maken een Blueberry-tweeluik
13/01
TOP
Blueberry
De oudjes komen terug! In april en juni publiceert Dupuis in het Frans de eerste twee van drie te verschijnen "cahiers" met daarin een voorpublicatie van het Baard en Kale-album door Blutch op scenario van zijn broer. De cahiers in zwart-wit zullen 14 euro kosten. Het one-shot in kleur wordt in oktober verwacht na een voorpublicatie in Spirou. In hun verhaal speelt Stomp niet mee, maar wel de rijke gravin Kiki. De auteurs maakte van het duo twee schrijvers die een ietwat fantasy-gericht detectiveverhaal beleven. Blutch werkt al tien jaar aan dit project.

Bovenstaand project was al langer gekend in tegenstelling tot het nieuws over een gloednieuw Blueberry-tweeluik dat L'Express afgelopen week out of the blue bekend maakte. Zes jaar nadat het laatste album door Jean Giraud uitkwam, nemen Christophe Blain en Joann Sfar het eenmalig van hem over voor een tweedelig hommageverhaal. Blain is de auteur van Isaac de Piraat en de western Gus. Hij tekent het verhaal. Joann Sfar, bekend van De Kat van de Rabbijn, dweept al langer openlijk met klassieke stripreeksen en schrijft de twee Blueberry-albums waarvan het eerste dit jaar verschijnt. Sfar wou ooit met Emile Bravo een Blake en Mortimer-album maken. Sla er dit artikel maar eens op na. Blain en Sfar werkten al eerder samen aan Donjon Ochtendgloren en Socrate le Demi-chien. Op vraag van Casterman deed het duo ook een gooi naar de reeks Corto Maltese om die voort te zetten. Omdat het te sterk afweek van het origineel van Hugo Pratt vond hun voorstel geen gehoor. Lees er hier meer over.

Uitgeverij Dargaud benadrukt dat het niet om een officiële voortzetting van de reeks Blueberry gaat, maar om een hommageproject is zoals bijvoorbeeld Mathieu Bonhommes De Moordenaar van Lucky Luke. Joann Sfar vertelde intussen uitvoerig over zijn band met Jean Giraud die nog een voorwoord heeft geschreven voor De Kat van de Rabbijn. Giraud nodigde Sfar en Blain eens uit in zijn atelier waar hij platen toonde van het Blueberry-verhaal waar hij toen aan werkte. Vervolgens stelde hij aan de twee auteurs voor om een Blueberry te maken. Hij uitte zelfs zijn wens om voor Blain te schrijven over een oudere Blueberry in de twintigste eeuw. Daarna volgden nog meer ontmoetingen waarbij het almaar bij het plannen van een samenwerking ging in plaats van het werkelijke uitvoeren van die plannen. Het leidde wel naar Blains eigen westernreeks Gus.

Na het misluke Corto Maltese-project bleef de zin om samen een avonturenverhaal te maken. Een verantwoordelijke bij Dargaud herinnerde zich nog de oude voornemens waarop het voorstel kwam om een Blueberry te maken. Dat wilden Blain en Sfar doen op voorwaarde dat ze noch Jean Giraud noch Jean-Michel Charlier zouden kopiëren en vrijuit mochten werken. Hij voegde er ook nog aan toe dat hij nog voor de doorstart van Blake en Mortimer door Ted Benoît en Jean Van Hamme werkte aan een Blake en Mortimer met tekenaar David B., gevolgd door het voorstel met Bravo, twéé filmprojecten rond Blake en Mortimer en ook nog een album met Mathieu Sapin. Dat laatste voorstel raakte goedgekeurd, maar tijdsgebrek nekte de ontwikkeling ervan.

En meer dan dertig jaar geleden heeft Sfar met Jose Luis Munuera (met wie hij Merlijn maakte) nog een voorstel uitgewerkt voor een album met Red Neck en Mc Clure, de twee nevenpersonages uit Blueberry. Qua overnamevoorstellen bleef het daar niet bij. Sfar herinnerde zich ook nog een diner waar hij en Jacques Tardi het voorstel kregen om een Kuifje-album te maken. Goed wetend dat de erven Hergé het toch niet zouden toestaan, wilden ze het wel proberen, maar tegen het einde van het diner eziden ze nee.

De rest van zijn lange betoog was een verantwoording waarom en met welke intenties zij een Blueberry maken.Hij sloot af met de uitspraak "we proberen de best mogelijke Blueberry te maken en we hopen dat u van het resultaat zal houden". Er is alvast één prent vrijgegeven en daarop is Blueberry als luitenant te herkennen uit de periode waarin hij met Jimmy McClure optrok.


Onduidelijkheid over wie Thorgal voortaan schrijft
13/01
TOP
Thorgal
In Wouter Portemans interview met Yann lazen we een eerste keer dat Xavier Dorison niet langer de reeks Thorgal schrijft. In Casemate 110 viel te lezen dat Dorison bij het overnemen van Thorgal na de koers van Yves Sente het scenario had voorgelegd voor de drie volgende delen waarvan Het Scharlaken Vuur al meteen schoon schip maakte met de lopende intriges van Yves Sente en een trosje personages uitschakelde. Dat was op vraag van Grzegorz Rosinski en zijn zoon Piotr. Het volgende album had over de terugreis van Thorgal naar zijn thuisland moeten gaan terwijl hij zijn zwaargwonde zoon Aniel zou meenemen op een vliegende boot die we al in Het Land van Qâ zagen. Dorison wilde Aniels doodsstrijd vertellen en zijn verzoening met zijn vader voor hij zou sterven. Nadat Grzegorz het scenario gelezen had, vertrouwde hij de scenarist beslist maar vriendelijk toe dat hij helemaal geen zin had de vliegende boot weer te tekenen. Dat was een probleem, want zonder dat voertuig had Dorisons verhaal niet veel zin meer. Daarbovenop beviel Dorisons voornemen om de reeks Thorgal naar een volwassener elan, met meer fysiek en mentaal geweld, op te tillen de Rosinski's niet. Grzegorz wilde liever terug naar de meer orthodoxe verhalen van Jean Van Hamme. Om de simpele reden van creatieve meningsverschillen moesten hun wegen wel scheiden. Van het vervolg van de spin-off over Kriss van Valnor heeft Dorison nog wel de intrige geschreven met dialogen die door Mathieu Mariolle zijn uitgeschreven.

Omdat Yann met zijn spin-offs over Wolvin en de jeugd van Thorgal meer op een algemeen publiek mikt, leek hij de ideale kandidaat om voortaan ook de hoofdreeks Thorgal te schrijven. Die vraag kwam effectief van Grzegorz. Hij legde uit dat hij Thorgal de steden wilde doen verlaten en terug een iets exotischer, echt klassiek avontuur wilde laten beleven. Ze hadden het over films die ze beide goed vonden en dat leidde naar een scenario voor deel 36 dat in oktober was gepland. Een deel van het verhaal overtuigde de tekenaar niet waarop Yann het herschreef. De vliegende boot komt er nog steeds in voor, maar Yann schreef het zo dat Rosinski het zo weinig mogelijk hoefde te tekenen. Deel 36 zou gewoon de titel Aniel krijgen, maar daarin sterft Thorgals zoon dus niet. We herinneren je er ook nog aan dat Dorison bij het aantreden als scenarist voor Thorgal in gesprekken met Yann te kennen gaf Aaricia te willen doden. Yann vond dat Dorison dat recht niet had.

Bovenstaande info over het vervolg van Thorgal door Yann is inmiddels achterhaald, want kort voor de Kerstvakantie gaf Yann een nieuw interview aan ActuaBD over de reeks Savage, die na deel 3 (dat aanstaande woensdag in de winkels ligt) gewoon vervolgt. Daarin liet Yann optekenen dat hij onlangs een openhartoperatie onderging die goed verliep. Sinsdien staat werkplezier voorop en wil hij een strip die niet in de smaak valt sneller opdoeken en het liefst werken met aangename tekenaars en aangename uitgevers. Hij erkent dat het een moeilijke periode is om strip te maken in een markt waarin de taart weliswaar groter is, maar de individuele porties kleiner door de overproductie en een veelvoud aan uitgeverijen. In dat alles is een stripmaker volgens Yann een "sluitpost", een kostenpost met lage prioriteit die voor de overige kostenposten moet opdraaien om een begroting sluitend te maken. Hij betreurt dat Yves Sente niet langer de showrunner is die het geheel van de werelden van Thorgal overziet. Dat deed Sente volgens Yann heel goed.

Yann maakte eveneens duidelijk dat hij het aanbod om Thorgal te schrijven uiteindelijk heeft geweigerd omdat hij geen final cut verzekerd kreeg. Hij zal zich, mede uit respect voor de Russische tekenaar Roman Surzhenko die Frans leerde om met Yann te kunnen werken, enkel op zijn eigen Thorgal-series toeleggen. Hij blijft nog wel overleggen met de auteurs van de andere reeksen om rekening te houden met de verhaallijnen van zijn eigen reeksen. In april komt de vertaling uit van De Werelden van Thorgal - De Jonge Jaren 6: De Drakar van IJs. Wie Thorgal 36 zal schrijven en of het album nog steeds eind dit jaar zal verschijnen, valt voorlopig af te wachten.

De Werelden van Thorgal: De Jonge Jaren 6


Eppo geeft aftrap voor tweede jaargang Agent 327-hommages
13/01
TOP
Eppo
In het eerste nummer van de tiende jaargang van het wederopgestane stripblad Eppo bijten Nederlander Romano Molenaar en Vlaming Bruno De Roover de spits af voor een tweede reeks hommages aan Martin Lodewijks Agent 327. Het duo werkte al eerder samen aan de superheldenstrip J.Rom - Force of Gold naar de Gouden Stuntman-spin-off van Jerom. Uit hetzelfde nummer leren we dat Jan Bosschaert een van de andere tekenaars is die een kortverhaal van vier pagina's van Agent 327 zal tekenen.

Bruno De Roover schrijft voor Eppo ook de Vikingstrip Jylland die later dit jaar als album weleens goed kan scoren. De tekeningen zijn van de Pool Przemyslaw Klosin voor wie Sytse S. Algera de albums Vluchtelingen en Cop/Killer schrijft die later dit jaar bij Algera's nieuwe uitgeverij Comic Watch moeten uitkomen.

Eppo nam in dit nummer ook afscheid van de kantoorgagreeks 40 Hours. Dick Heins werkt inmiddels aan een nieuwe reeks voor het blad. In het nummer staan ook de laatste pagina's van Undertaker 4. In het volgende nummer neemt Yves Swolfs' nieuwe western Lonesome de vrijgekomen plaats in.


Eerste titels van nieuwe uitgeverij RoaRrr
13/01
TOP
Ar-Men
Mazeworld
Streamliner 1
Eind december voegden we nog drie titels toe aan onze rubriek Te Verschijnen die we hieronder aan je voorstellen. Als je op de covers hierboven klikt, kan je enkele previewpagina's bekijken zonder teksten. Dit zijn de eerste producties van de nieuwe uitgeverij RoaRrr Uitgeverij, opgericht door de Rotterdammers Raymond van Pinxteren en Ronald Zeelenberg... vandaar al die r'en. Voor hun eerste vertalingen beperkten ze zich niet door te kijken wat er bij onze zuiderburen nog aan onvertaalde schatten te vinden is, maar ze speurden ook over het Kanaal.

RoaRrr Uitgeverij
Van Emmanuel Lepage (Muchacho, Hé, Meisjes!) raakten de jongste jaren geen albums meer vertaald. Het waren ook wel wat vaker dikke, documentaireachtige reisreportages in stripvorm over de plaatsen die hij bezocht in Tchernobyl en Atarctica. Ar-Men: Hel der Hellen is ook weer plaatsgebonden, maar vooreerst een ongelofelijk prachtig geschilderde strip over een moeilijk te bereiken vuurtoren in Bretagne die de bijnaam Hel der Hellen kreeg. Lepage mengt fictie, documentaire en legendes voor een intens verhaal dat zich afspeelt in heden en verleden, van de moeizame constructie van de vuurtoren tussen 1867 en 1881 tot stormen van nu die het bouwwerk teisteren.

De fantasyreeks Mazeworld van Arthur Ranson en Alan Grant zal in drie delen uitgegeven worden. De reeks liep tussen 1996 en 1999 in het Britse stripblad 2000 AD waarin bijvoorbeeld ook Judge Dredd voor het eerst gepubliceerd raakte. We volgen Adam Cadman die sinds 1964 de eerste man wordt die opgehangen zal worden. Bij het sterven ontwaakt hij in een vreemde doolhofwereld waar hij zijn kap van de gehangene niet kan afzetten. In die nieuwe wereld aanziet men hem voor de langverwachte volksheld die het moet opnemen tegen tiran Maskul. Mazeworld staat bol van avontuur, verraad en magie.

Streamliner is een knettergekke, "mechanische western" van 'Fane, de vroegere tekenaar van Joe Bar Team. Rue de Sèvres publiceerde beide albums in 2017 die RoaRrr in vier delen zal uitgeven. Ergens langs Route 666 vestigde de oude O'Neil zijn benzinestation Lisa Dora. Zijn dochter Cristal beleeft er de tijd van hara leven. Maar de rust in de uithoek in de woestijn wordt verstoord door de komst van een bende Sreamliners die via de grootste clandestiene race ooit georganiseerd met motors en snelle wagens willen uitmaken wie een jaar lang hun bende mag leiden. Het benzinestation Lisa Dora wordt het toneel voor intriges, schurkenstreken, jaloezie en meer van dat fraais.

RoaRrr Uitgeverij begint weldra aan een tournee langs stripspeciaalzaken om hun uitgeverij en albums voor te stellen. Ondertussen werken ze ook al aan hun verdere planning.


Namibia integraal en een nieuwe cyclus van Aldebaran
13/01
TOP
Namibia integraal
Kan je geloven dat er nu al vraag is naar wanneer de integrale van Amazonia zal verschijnen? Die derde cyclus met Kathy Austin uit Kenya (door Léo en Rodolphe) en de vervolgcyclus Namibia (getekend door Bertrand Marchal) kwam in 2017 nog maar het tweede deel uit. Maar eerst hadden we nog een integrale van Namibia te goed nadat Dargaud in 2012 de cyclus Kenya bundelde. De integrale van de vijfdelige reeks Namibia verschijnt in mei in het Nederlands. In maart staat in het Frans ook deel 3 van Amazonia gepland, maar vraag nog niet naar de integrale daarvan.

Er is ook nog nieuws over Léo's bekendere Aldebaran-universum. Nadat hij de cyclus Antares afrondde na zes delen in plaats van de gebruikelijke vijf delen zoals Aldebaran en Betelgeuze, start hij dit jaar nog met de vierde cyclus. Het eerste deel verschijnt in het Frans in mei. De niet mis te verstane titel luidt Retour à Aldebaran (Terug naar Aldebaran), naar de planeet waar alles begon dus. En begin hier ook nog niet over de integrale graag... eerst nog eentje van Antares.


Twee bundelingen van Damocles
13/01
TOP
Damocles
Bij Microbe zijn er wat aanvullingen. Zo verschijnt er op een zéér beperkte oplage van 99 exemplaren een integrale van de spannende horrortrilogie Sarah (van Stefano Raffaele en Christophe Bec) waarvan Microbe de eerste twee delen opnieuw uitgeeft met een nieuwe cover en aanvult met de vertaling van het derde en laatste deel. De delen 1 en 2 biedt de uitgeverij als pakket aan voor wie Sarah nog niet kent of de nieuwe uitvoeringen wil hebben.

En in plaats van enkel een bundeling van de niet eerder vertaalde delen 3 en 4 van Damocles (van Alain Henriet en Joël Callède) komt er ook een bundeling van de eerste twee delen. Rond beide delen zal een sleeve zitten die naast elkaar gelegd bovenstaande illustratie vormen. De covers van alle vier delen zijn op de voor- en achterkanten van de bundelingen gedrukt. Enkel bij de eerste bundeling met sleeve zal een ex-libris zitten met de coverillustratie van de Franse integrale die alle vier delen bundelde.


Tv-reeks naar De IJstrein
13/01
TOP
De IJstrein
Snowpiercer
Eerst was er de strip in 1984, dan was er de film in 2013, en nu komt de televisiereeks eraan. We hebben het over De IJstrein van Jean-Marc Rochette en Jacques Lob. De Zuid-Koreaanse regisseur Bong Joon Ho maakte daar een dure, maar ook succesvolle filmbewerking van. De Amerikaanse kabelzender TNT bereidt momenteel een tv-reeks voor waarvan de casting inmiddels rond is. In de hoofdrollen vinden we onder meer Jennifer Connelly, Daveed Digg, Mickey Sumner, Lena Hall, Annalise Basso, Katie McGuinness, Susan Park, Benjamin Haigh, Sasha Frolova, Alison Wright, Sam Otto, Roberto Urbina en Sheila Vand terug.

De tv-serie zal zich afspelen in een periode van zeven jaar nadat de wereld bevroor en baseert zich voornamelijk op de film. Bong Joon Ho is een van de producers van de tv-reeks waarvan een eerste seizoen is besteld. De pilootaflevering is al ingeblikt door regisseur Scott Derrickson (Doctor Strange, Sinister) op scenario van Josh Friedman. Beide heren zijn trouwens ook betrokken bij een adaptatie van de bejubelde comicreeks Locke & Key. Friedman schrijft op de koop toe mee aan de Avatar-sequels van James Cameron.
Een concrete releasedatum is nog niet bekend, maar het zal niet voor eind 2018, begin 2019 worden.


TOEKOMST
Te Verschijnen
Op Stapel