Alle bijdragen van Zep aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
07/11/2015 Zep over Titeuf 13
25/10/2012 Zeps schooljongetje met de enorme kuif krijgt in Titeuf 12 een nieuw vriendinnetje. Daarover kan wat gezegd worden, en ook over zaken als seksuele voorlichting, kapitalisme en de befaamde BIR (broek in reet).
 
Zep over Titeuf 13
07/11
TOP
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en Frédéric Vidal verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 84 van augustus-september 2015.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 3
Titeuf 13
Over de comeback: "Het is altijd ontroerend om na enkele jaren opnieuw met een personage in de weer te zijn. Ook al zijn er weinig weken waarin ik niet teken duurde het toch drie jaar zonder dat ik Titeuf leven gaf op een plaat. Bij het scheppen van hem dacht ik na enkele albums al uitverteld te zijn over de kindertijd... Drieëntwintig jaar later lukt het me nog steeds! Titeuf wandelt een prent binnen, ik word tien jaar en ik praat door zijn vuilbekkende mond."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 4
Titeuf 13
Over kinderangst: "Als kind joegen dit soort zalen met standbeelden me angst aan. Al die gespierde lichamen zonder leven maakten me zenuwachtig! Daarom spelen nogal wat verhalen van Titeuf zich af in een museum. Volgend jaar zal ik met een van die albums werken, een kans om nu als volwassene wraak te nemen. In de eerste prent teken ik mezelf als Atlas die de aardbol draagt. Een dikke middenvinger naar iedereen die me telkens zei: 'Opnieuw een Titeuf tekenen, dat moet wel doorwegen!' Helemaal niet..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 5
Titeuf 13
Over de meisjes: "Titeuf heeft nooit veel chance gehad met de meisjes uit zijn klas... en nu grijpen ze hem letterlijk en figuurlijk bij de haren! Links Ramatou, rechts Nadia die tot dan toe Titeuf niet zag staan. En je hebt nog niets gezien. Camille, de warrior, komt er nog bij. Helaas is Titeuf net zo min op zijn gemak met het succes bij de vrouwen als met zijn mislukkingen. Ik denk dat ik in de zesde en zevende prent nogal wat Freudiaanse interpretaties presenteer..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 6
Titeuf 13
Over de eightieskleuren: "Voor een keertje brengt Nadia me aan het lachen. Zij heeft de beste replieken van de pagina! Nob (de inkleurder, red.) kopieert nagenoeg mijn eigen inkleurstijl met oker, violet,... Heel eighties. Ik ben daar dol op! Vóór Titeuf kwam ik aan de bak als tekenaar van illustraties en veel affiches. Ik werkte samen met Christian Humbert-Droz, een legendarische zeefdrukker in Genève. Ik heb ermee moeten stoppen want Titeuf gaf me geen uitweg, maar Christian heeft nog jarenlang een groot blik met violet gehouden met het etiket 'violet Zep'."


Zep over Titeuf 12
07/11
TOP
Onderstaande bijdrage van Frédéric Vidal verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 51H van augustus-september 2012.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Titeuf 12
Over Ramatou: "Er gebeurt eindelijk iets cools voor Titeuf. Al twintig jaar lang bestaat Nadia's interesse voor Titeuf erin om hem klappen te geven! Het is goed dat er een nieuw meisje kwam. Om haar op te merken, moest ze echt iets hebben dat bijzonder is. Vandaar de grootte van Ramatou. Ik wilde een personage met een beladen lot. Ze komt dus uit een oorlogsland. Zonder dat Titeuf het eerst beseft, neemt ze de plaats in van Nadia. En ze leert snel bij..."

Over Titeufs flirtgedrag: "De rode draad van de serie is dat Titeuf evolueert naar een leeftijd waarop jongens en meisjes niet met elkaar omgaan. Zijn jongenswereld observeert de meisjes vanaf de andere kant van het speelplein, maar ze hebben niets met elkaar te maken. Tot nu toe flirtte Titeuf door de groten te imiteren."

Over het leerproces: "Eigenlijk heeft Titeuf geen zin om een namiddag met een meisje door te brengen. Om een meisje te verleiden, probeert hij zich in te leven in hun wereld zoals hij gezien heeft in films of wat hij erover las of wat hij erover hoorde, nota bene door zijn ouders. Zo werkt het niet. Maar met Ramatou, zonder verdere verklaring, komt de liefde vanzelf. En hier werkt het wel. Hij beseft dat het cool is om verliefd te zijn. Hij ontdekt ook wat de ander wil. Dit is het begin van een samenwerking met de andere partij! Dat kan je leren, het is geen truc."

Over hèt: "Ik heb een heel leuke brief gekregen van twee meisjes van een tiental jaar die aan Titeuf tips gaven om het aan te maken met Nadia. Want Titeuf weet nog niet wat behagen betekent. Maar wees gerust, elk kind dat Le Guide du Zizi Sexuel (vorig jaar door Standaard Uitgeverij vertaald als Ik Ben op Jou!, red.) heeft gelezen, begrijpt wat er te begrijpen valt aan de vinger die tussen de wijsvinger en duim op en neer gaat."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 12
Titeuf 12
Over het hoofdbreken: "Seksuele voorlichting is een waar hoofdbreken. Voor de tentoonstelling over Ik Ben op Jou! was het een van de moeilijkste zaken om uit te leggen. We wilden kinderen niet doen verstijven van angst voor seksualiteit en de preventie tegen risico's. Je moet het ook over iets engs hebben zonder eng te zijn. Ze hebben zelf nog niets beleefd en het eerste dat ze hen aanleren is dat ze ervan kunnen sterven, dat ze misbruikt kunnen worden. Er is een nogal moeilijk, dubbel betoog nodig. Hen proberen te doen begrijpen dat seksualiteit ook iets cools is, rijp en niet alleen iets noodzakelijks dat is voorbehouden voor de voortplanting zoals men het hen vroeger uitlegde."

Over de grappige manier: "Titeuf heeft de leeftijd waarop hij alles door elkaar haalt en alles omgekeerd begrijpt. Het is ook een manier om van een delicaat onderwerp iets grappigs te maken. Ik ben er zeker van dat deze pagina zal gebruikt worden in lessen voorlichting op school. Vrienden die er werken, vertelden me dat ze liever iets grappigs gebruiken om het gevaar voor seksuele risico's uit te leggen dan onmiddellijk aan te kondigen dat ze het zullen hebben over ernstige zaken."

Over taboes: "Seksuele voorlichting is veranderd. Het is geen taboe meer om erover te praten met preadolescenten. Twintig jaar geleden, toen ik met Titeuf begon, was dat nog een beetje punk. Ik maakte een strip met Franco-Belgische invloeden, maar ik pakte onderwerpen aan die zij lieten liggen. Ik had het over seksualiteit, aids, werkloosheid of de crisis. Sindsdien is de stripwereld veranderd. Het zijn geen militante thema's meer. Maar het blijven wel thema's die kinderen ongerust maken!"



COMMENTAAR BIJ PAGINA 45
Titeuf 12
Over afwijkingen: "Een kerel in een rode sportwagen, telefoontje aan het oor, dat bestaat in de wereld van tegenwoordig. Dus moet dat ook in Titeuf komen. Nu alleen nog de manier waarop. Ik heb het probleem opgelost door een antipathiek personage te tonen. Ik hou wel van die afwijkende rollen in de realiteit van Titeuf. Ook elders in het album speel ik daarmee, bijvoorbeeld met een zeer extreem ecologisch bewuste tante."

Over opbergen:
"Titeuf is een beetje verbaasd door die gast, maar hij vindt 'm ook formidabel. Alle laatste technologische snufjes in het begin doen 'm wegdromen. Daarna is het als een spel, maar Titeuf begrijpt dat er een verschil is in het respecteren van de regels. Titeuf bergt alles netjes op, de peter van François niet."

Over de algemene onverantwoordelijkheid: "Hier is er een duidelijker boodschap aanwezig dan in de andere Titeufs waar ik sommige zaken meer open laat zodat iedereen er zijn of haar eigen idee over kan vormen. Zonder me daar al te militant over uit te spreken, druk ik me toch met enige wanhoop uit over dit soort algemene onverantwoordelijkheid waar we dagelijks op kunnen toekijken. Zo'n gast wordt gewaardeerd door kinderen, volgens hen heeft hij het gemaakt."

Over eenvoudige waarden: "De financiële rijkdom spreekt de jongens aan die ervan dromen om veel dingen, veel speelgoed zoals de laatste Playstation-console te kunnen kopen. Maar dat is een struikelblok voor ouders die aan hen kinderen moeten uitleggen dat zoiets te duur is, mijn eigen kinderen inbegrepen. In het dagelijks leven moraliseer ik misschien meer dan in Titeuf. Ik probeer mijn kinderen eenvoudige waarden bij te brengen zoals het appreciëren van zaken die je verdient boven zaken die je steelt."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 31
Titeuf 12
Over de decors: "Ik amuseer me met de achtergronden. In een andere zwembadscène kan je Blake en Mortimer zien of een jongen met een harpoen. Hier tekende ik een buitenzwembad want, in tegenstelling tot wat men aanneemt, bestaan er veel openluchtzwembaden in Zwitserland. Ik schep steeds meer plezier in het tekenen van decors. Mijn ogen worden er moe van om ze in te kleuren, maar niet om ze te tekenen, tenzij dit het laatste is dat mijn zicht nog toelaat."

Over de inkleuring: "Voor Titeuf werkte ik op blauwdrukken voor de inkleuring, een techniek die nog maar weinig, vooral oude tekenaars gebruiken. Ik kon er nochtans tot in de kleinste hoekjes met gouache of aquarel op werken. Tegenwoordig laat mijn zicht zo'n precisiewerk niet meer toe. Ik probeerde het digitaal op te lossen, maar ik maakte de fout van alle debutanten: op de computer hermaken wat ik met het penseel deed. Ik heb de inkleuring daarom uitbesteed aan Nob. Hij leerde werken met de computer en doet nu Titeuf digitaal, maar dan op een goede manier! Hij zal niet op elke pagina kleurverloopjes plaatsen."

Over de BIR: "Ik heb al eerder de teelballen van Titeuf getoond en zelfs zijn piemel. Ik heb ook al grappen gemaakt over wedgy's (sinds In De Gloria beter bekend als een BIR, broek in reet, red.) waarbij een onderbroek tot onder de ellebogen van het slachtoffer wordt opgetrokken. Het is nogal gecompliceerd om dat in Titeufs geval correct te tekenen vanwege zijn anatomie: een klein lichaam met een enorm hoofd. Ik ben heel tevreden over deze scène. Zijn zwembroek die tot over zijn oren wordt getrokken, bevalt me. Nu ik het getekend heb, geeft dat het geschikte excuus aan jongens om deze sport te blijven uitoefenen op school!"