Alle bijdragen van Ronan Toulhoat aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
06/04/2018 Ronan Toulhoat over Iras Dei 1
 
Ronan Toulhoat over Iras Dei 1
06/04
TOP
Ira Dei 1
Onderstaande bijdrage van Sophie Bogrow verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 110 van januari 2018.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 8
Ira Dei 1
Over Sicilië: "Deze dubbele pagina (die samen een geheel vormt met pagina 11) is de expositiescène bij uitstek. Voor de eerste keer zien we de samenstelling van de plaatsen, de belegering, de wallen, de aanvalstoren, het enige overblijvende antieke theater op het eiland. Ik heb nog nooit een voet gezet op Sicilië, dus deed ik een beroep op Google Earth 3D dat veel efficiënter is dan Street View, want het geeft overzicht van volumes."

Over pikken: "Tussen de herhaaldelijke aardbevingen en de Noormannen die alles herbouwd hebben op de ruïnes weten we bijna niets over de stad uit de Griekse en Arabische tijd. Er is geen haven wegens te gevaarlijk. Archeologische opzoekingen waren onbeschikbaar. Ik heb me moeten behelpen met stukken Griekse steden die ik nota bene van Christian Rossi en Serge Le Tendre pikte uit hun albums Le Gloire d'Héra en Tirésias die op mijn nachtkastje liggen."

Over de vulkaan: "Zelfs de planten en bomen vergden aandacht voor de details. Tegenwoordig staat die kust vol cactussen en exotische planten die vanaf de zestiende eeuw begonnen te groeien. Maar in die tijd stonden er meer bossen op de hellingen, zoals op de Griekse eilanden. Ik had die witte rooksliert niet mogen tekenen op de Etna. In die jaren signaleerde men nog geen vulkaanactiviteit. Maar het was de eenvoudigste manier om die te identificeren."

Over Pinterest: "Ik hou van opzoekingen op het internet, de zoektocht naar de kleinste details om de pagina's te verrijken. Ik gebruik veel Pinterest voor archiefbeelden, kostuums, illustraties, schilderijen, ideeën voor kleuren, je verzamelt en slaat het allemaal op in één klik. Feilloos."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 9
Ira Dei 1
Over dynamiek: "Dit is de meest rustgevende scène van het album. We wilden geen misbruik maken van spectaculaire, grote veldslagen. Niet meer dan 15 tot 20%! Maar door mijn nerveuze tekeningen en lijnvoering wordt snel een dynamiek geschapen, een stijgende spanning die uiteindelijk, dat besef ik, een indruk van bijna voortdurend geweld geeft."

Over digitale kleuren: "Ik neig naar een traditionele inkleuring met verf en penseel, maar ik houd me in. Technisch gezien is de productielijn volledig digitaal: een al 'opgetuigd' product leveren, vermijdt verrassingen met afwijkingen. Langs de andere kant stel ik graag mijn kleurenpaletten samen op basis van uitgebreide waaiers in Photoshop, archiefbeelden of beelden uit films. Soms hebben die niet eens te maken met het onderwerp."

Over warme kleuren: "Dit is de eerste keer dat ik met zonnige sferen en warm licht werk in dit album. In het begin had ik wat moeite om te jongleren met de warme tinten en de blauwe zee voor ik kwam tot gebroken wit en blauwe kleuren met lichtpaarse tinten."

Over leren in de praktijk: "Ik heb een opleiding als ingenieur genoten. Vincent Brugeas, die ik leerde kennen op school, studeerde geschiedenis. Nadat we afstudeerden, bedachten we stripprojecten en in het jaar van mijn behaalde diploma hadden we een contract voor onze eerste reeks, Block 109, bij Akileos (vertaald bij Saga Uitgaven, red.). We hebben echt ons vak in de praktijk geleerd met nogal wat flaters. Onze eerste albums imiteerden de mise en scène van films, want de taal van hoe een stripverhaal wordt opgebouwd, ontging ons. We zijn beter geworden, geloof ik."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 10
Ira Dei 1
Over acteurs: "Ik ben een fan van de tv-reeks Vikings, ook al neemt het een loopje met de werkelijke geschiedenis. De rake reconstructie van het dagelijks leven, de kostuums, gebruiken, enzovoort vind ik geweldig. Ik heb Harald op Ragnar Lothbrok en Willem met de IJzeren Arm op Ragnars broer Rollo gebaseerd. Voor de mooie, wat koele jongen Tancrède heb ik acteur Jared Leto (Requiem for a Dream, Mr Nobody) als voorbeeld genomen. Het engelengezicht van zijn broer Étienne, hier afwezig, is dat van Evan Peters (American Horror Story)."

Over vrouwen: "Zoals veel anderen kost het me moeite om vrouwen te tekenen die geen stereotypes zijn. In dit album lopen er twee rond. De Griekse Eudoxie, de dubbelzinnige ma”tresse van Harald, en de zus van Étienne, die als monnik is verkleed. De kerstening stuurde de krijgersvrouwen uit de legers van de Vikingen of de barbaren terug naar hun fornuis."

Over re-enacters: "Ik heb een zwak voor re-enacters die vol passie kostuums en gebruiksvoorwerpen uit die periode namaken met een nauwkeurig puristenwerk als animatie voor middeleeuwse festivals. Bij mij, in Mans, zijn er nogal veel. Hun gebruikte, smerige kostuums zijn doorleefd. Die hebben niets te maken met de gravures uit mijn boeken over het Byzantijnse leger! Om te weten hoe een maliënkolder beweegt, moet je die gedragen hebben."

Over tekenstijlen: "Sinds onze eerste albums heb ik verschillende tekenstijlen uitgeprobeerd tot bijna een digitale schilderstijl zoals in games voor Chaos Team. Hier benadert het wat ik het liefste doe, ik ben opgegroeid met de strips van Mathieu Lauffray, Enrico Marini, Denis Bajram..."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 11
Ira Dei 1
Over zwart: "Ik hou van stevige inkting voor hun dimensie bij de verteling, voor de diepte van een prent, die tot stand komt door tegenlicht, voor een zweem mysterie... Hier heb ik erover gewaakt me te matigen bij de zwarte vlakken. In De Koning van de Ribauds pakte ik die aan zoals in comics. Een avonturenverhaal is geen detective. In een mooi zwart moet er technisch gezien wat kleur zitten. Maar ik heb geleerd om het niet te ver te drijven: als de kleur te heftig is onder het zwart, wordt het in het drukproces een lelijke, dikke brij!"

Over een makkie: "Misschien komt het door mijn technische opleiding om een redelijke methode op punt te stellen waardoor ik heel snel kan werken. Wanneer Vincent me het scenario stuurt, dat altijd compleet is, doe ik er ongeveer anderhalve maand over om digitaal een gedetailleerd storyboard te maken. Het is bijna een potloodversie. In die fase doe ik al mijn opzoekingen, en met Vincent schaaf ik zonodig bij voor een grotere leesbaarheid. Daarna print ik het op heel groot formaat, op A2 (bij Dargaud worden we verwend, daar zorgt de uitgeverij voor, dat is zeldzaam!), en begin ik te inkten. Dat doe ik op de traditionele manier, met pen en penseel, in een dikke vijf maanden. Daarna kost het inkleuren me nog anderhalve maand. Een makkie."

Over soundtrack: "Net als Vincent heb ik een gepaste soundtrack nodig om me in de juiste sfeer te brengen. Voor dit album bijvoorbeeld zette ik de cd Yggdrasil van Wardruna op. Het sjamanistische ritme van de trommels is vaak te horen in Vikings. Maar ook de soundtrack van Excalibur van John Boorman of opera's van Wagner en Tsjajkovski. Dat alles speel ik af in lusvorm."