Alle bijdragen van Patrick Cornelis aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
27/07/2019 Patrick Cornelis over De Toverspiegel (4): Galaxa en Johan
22/06/2019 Patrick Cornelis over De Toverspiegel (3): Bahaal
01/06/2019 Patrick Cornelis over De Toverspiegel (2): Gorgontar
04/05/2019
Patrick Cornelis over De Toverspiegel (1): Het storyboard
 
Patrick Cornelis over De Toverspiegel (4): Galaxa en Johan
27/07
TOP
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand zijn dat Galaxa en Johan met special effects als toemaatje

De Toverspiegel

Galaxa
"Galaxa, mijn eerste liefde :-) Ik was zo'n grote fan van dat personage. Supersexy en een fee... en af en toe wat naakt. Wat is er nog meer nodig dan dat om een tiener aan te spreken?

Haar tekenen lukte me niet toen ik haar ontdekte op die leeftijd. In feite vind ik het tekenen van vrouwen nog steeds moeilijk. Bij mannen en vooral monsters is dat veel gemakkelijker. Monsters lukken altijd, daar kan je niets verkeerd doen. Bij mannen is het ook makkelijker, al is dat misschien niet het juiste woord, maar mannen zijn robuuster en hoekiger en als je wat overdrijft met spieren ziet dat er meestal nog cooler uit dan je had gedacht. Maar vrouwen... nee... vrouwen, dat moet juist zijn... één verkeerd lijntje en ze weegt meteen tienkilo meer.  Vrouwen zijn het moeilijkste om te tekenen, vind ik toch. Maar als je je dan toch aan een vrouwelijk peronage waagt en je slaagt erin om haar sexy te maken dan kan je niet anders dan blij zijn. Of moet ik het woord opgelucht gebruiken?

De Toverspiegel


Ik weet best dat dit album met argusogen zal worden bekeken door zowel de vele fans van De Rode Ridder als Standaard Uitgeverij. Dit populaire album brengt een grote druk met zich mee. Het is namelijk het eerste bekende strippersonage dat ik gestalte geef. Ik heb naam gemaakt met zombies en monsters... Nu moet ik laten zien dat ik ook andere dingen aankan. Ondertussen weet iedereen die me volgt dat ik met het Tomorrowland-boek The Book of Wisdom graag illustreer in een soort schilderachtige, sprookjesachtige sfeer. Ik kan met deze remake van De Toverspiegel, zoals ik eerder aangaf, niet verder uit mijn comfortzone zitten dan met het tekenen van het iconische personage Galaxa. Dat maakt het nu net zo leuk om te doen: je grenzen verleggen, verbeteren, streven naar perfectie, de beste worden. De ambitie is torenhoog.

Zoals bij alle personages van dit album ben ik vrij trouw gebleven aan Galaxa's outfit. De rondingen die Karel Biddeloo haar gaf en haar mee zo populair maakten, heb ik natuurlijk zo gelaten. Ik heb ze misschien nog een tikkeltje geaccentueerd. Mede door de gulle toezegging van de extra pagina's van Standaard Uitgeverij heb ik de kans gekregen om de verschijning van Galaxa alle eer aan te doen.

Je zou kunnen zeggen dat ik de kans met beide handen heb gegrepen om iedereen te laten zien wat voor mij de ideale uitstraling zou moeten zijn van Galaxa. Of fans mij zullen volgen, moet nog blijken als het album uitkomt. Maar deze update is misschien al een goede waardemeter."

De Toverspiegel

Johan
"Naast Galaxa is er natuurlijk ook nog de spreekwoordelijke olifant in de kamer: het hoofdpersonage Johan, die ik dus ook een eigen interpretatie moest geven.

Ik wou af van het ietwat gepolijste imago en wou zeker ook wegblijven van de versie van Fabio Bono. Het heeft toch even geduurd voordat ik het personage beet had en ik heb menige pagina nog eens geopend om hier en daar de gelaatstrekken wat bij te schaven. Maar ik ben zelf wel blij met het resultaat.

Op het moment van deze update leggen we de laatste hand aan het album en zal ik tot aan het bittere einde kleine retouches blijven uitvoeren om dit album zo goed mogelijk te maken. Door het tekenen van dit album ben ik terug beginnen grasduinen in de albums van vroeger. Dan komt het jeugdsentiment naar boven. Mijn allereerste strip, Lionman, die ik maakte toen ik twaalf jaar was, werd aan de keukentafel gemaakt tot 's avonds laat. Er lagen steevast Rode Ridders op tafel om mij inspiratie te geven en te kijken hoe een stripverhaal er moest uitzien. Ondertussen is het medium natuurlijk enorm geëvolueerd en moet je (ook als beginnend striptekenaar) met absoluut kwaliteitsmateriaal afkomen of je wordt meteen aangepakt. Met elk album groeit mijn stijl en juistheid van tekenen. Zolang dit gebeurt, ben ik blij, want dit sterkt mij in de gedachte dat er nog meer in zit."

De Toverspiegel

Special effects
"Hoewel sommigen mij hierover fel zullen tegenspreken, heeft digitaal inkleuren zo zijn voordelen. Voor Galaxa hebben we bijvoorbeeld een soort glow voorzien met wat sterretjes om haar gedaante wat allure bij te zetten. Ze is immers een echte fee, de fee van het licht.

Als een pagina af is, stuur ik die naar de uitgever ter controle en dan naar inkleurder Shirow. Dit doe ik om telkens een bevestiging te krijgen of ik wel goed bezig ben, hoewel ik mijn eigen grootste criticus ben. Ik verzamel alle commentaren die ik eventueel krijg op een pagina. Als ik een plaat een week nadien terug open, zie ik steevast details die ik nog zou kunnen finetunen. Gelukkig heb ik daar ook de nodige tijd voor. Ik leg me een verschroeiend ritme op zodat ik nadien ruim de tijd heb om de meeste dingen (die waarschijnlijk ikzelf en mijn grootste criticasters nog zullen kunnen opmerken) nog bij te sturen en eruit te krijgen.

Lang leve het digitale tijdperk waardoor die aanpassingen ook vrij vlot kunnen gebeuren! Een groot misverstand hierover is dat de computer de fouten niet ziet en ook niet wegwerkt. Elk lijntje wordt nog steeds door de tekenaar gezet en moet waar nodig ook worden gecorrigeerd door de tekenaar.

Via de inkleuring kunnen we veel sfeer leggen in albums. Hoedje af voor de mensen die dat nog in aquarel doen. Ik moet toch steeds zoeken hoe een pagina de juiste sfeer krijgt. Als ik een pagina stuur naar Shirow krijg ik steevast topwerk terug. Soms neem ik nog even zelf de pagina onder handen om de juiste vibe erin te krijgen die ik wou. Dat is geheel voor mijn rekening, want ik ben daarin héél kieskeurig en ik krijg dat gewoon niet uitgelegd aan iemand anders. Onze verstandhouding/samenwerking is daarin top en ik hoop dat we samen nog veel albums mogen maken."


De Toverspiegel


Patrick Cornelis over De Toverspiegel (3): Bahaal
22/06
TOP
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand is dat de boosaardige Bahaal.

De Toverspiegel

"Bahaal, de prins der duisternis... Eerder het kneusje der duisternis, vond ik als kleine jongen. Als heerser over de hel en alle monsters, joeg Bahaal me nooit schrik aan, integendeel. Die rare hoed die hij droeg, had iets potsierlijk en Bahaal kwam helemaal niet bedreigend over. Toen ik de opdracht kreeg om dit album te remaken, zag ik mijn kans schoon om hem toch wel een stevige makeover te geven. Let wel, ik blijf qua kledij en sfeer bewust heel dicht bij het Biddeloo-genre waar ik als kind heel erg van genoot.

De Toverspiegel


Voor Bahaal ben ik toch iets afgestapt van de traditionele look. Zo heb ik hem echte hoorns gegeven en heb ik het driehoekige hoofddeksel van een derde demonisch oog voorzien. Terwijl hij je strak in de ogen kijkt, onderwerpt dit demonische oog je aan zijn hypnotiserende staar.

Altijd cool en badass is ijzerwerk. Zo heb ik hem een neuspiercing gegeven en enkele oorbellen. Of-ie een Prins Albert heeft, moet je hem zelf maar vragen...

Volgende update: misschien wel de meest geanticipeerde... Galaxa. Stay tuned!!"

De Toverspiegel


Patrick Cornelis over De Toverspiegel (2): Gorgontar
01/06
TOP
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand is dat het wezen Gorgontar.

De Toverspiegel
De Toverspiegel

"Gorgontar is dé reden waarom ik Standaard Uitgeverij om twee van mijn vier extra pagina's vroeg. In het oorspronkelijke verhaal kwam die weinig aan bo,d maar ik vond dat hij meer aandacht verdiende. Enerzijds omdat ik ernaar uitkeek om een draak te tekenen en mij daarin kon uitleven om zo het album meer luister te geven, anderzijds ook gewoon omdat ik vond dat hij in het origneel een beetje te vlug afgewimpeld werd. Dat was natuurlijk omdat de strips vroeger zeer compact waren. Nu heb ik een mooie kans om Gorgontar en zijn gevecht met Johan meer plaats te geven.

Voor mij is deze draak samen met Galaxa dé publiekstrekker van het album. Ik heb me gebaseerd op een Komodovaraan, maar toen ik met hem klaar was bleef van die leguaan niet veel meer over. Hopelijk wordt mijn versie gesmaakt.

Nog een groot verschil met het origneel is de kleur die ik aan het monster geef. In de oorspronkelijke versie is Gorgontar enkel in zwart-wit te zien, maar op de cover staat hij afgebeeld in het groen. Persoonlijk vind ik hem in het rood/oranje meer badass. Ik ben benieuwd wat de lezer daar allemaal van zal vinden.

Volgende update: de transformatie van Bahaal."


De Toverspiegel
De Toverspiegel


Patrick Cornelis over De Toverspiegel (1): Het storyboard
04/05
TOP
De Toverspiegel
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand is dat het storyboard.

De Toverspiegel

"Als eerste update gun ik je een sneak peak achter de schermen van het storyboard die ik aan het maken ben. Ik heb met Standaard Uitgeverij afgesproken dat ik het hele verhaal eerst uitschets en de teksten er al opzet zodat de uitgeverij een perfect zicht heeft op welke scènes ik heb aangepast heb, heb weggelaten of uitgebreid en of zij mijn visie hierin wensen te volgen.

De Toverspiegel

Ik had al een toezegging gekregen van twee extra pagina's voordat ik met het storyboard startte om de intrede van Galaxa in de spreekwoordelijke verf te zetten. Al doende leert men en ongeveer halfweg het storyboard stootte ik op een ander probleempje: het gevecht met de draak Gorgontar... Dat werd door Karel Biddeloo heel kort beslecht in amper drie prenten. Ik vond dat de draak een iets grotere rol mocht spelen en daarom heb ik terug aangeklopt bij de uitgeverij om te vragen of ik nóg twee extra pagina's mocht toevoegen om het allemaal wat epischer te maken. Ik ben de mensen van Standaard Uitgeverij dan ook zeer erkentelijk dat zij mij de creatieve vrijheid gunnen om me te kunnen uitleven en om dit album alle eer aan te doen. De remake zal dus 38 pagina's tellen.

De Toverspiegel

Een andere reden om eerst het album als storyboard uit te werken, is om op deze manier een goedkeuring te krijgen voor het hele verhaal en zo de workflow te bevorderen. Hierna hoef ik niet telkens de goedkeuring van een schets af te wachten alvorens ik met een nieuwe pagina kan starten.

De Toverspiegel

Maar het heeft ook nog een andere reden... Wat de meeste mensen niet weten, is dat ik niet steeds chronologisch te werk ga, maar soms redelijk chaotisch. Mijn inkleurder Shirow Di Rosso ziet daarentegen alles liever netjes geordend binnenkomen. Ik werk veel en graag, maar ik ben op mijn best als ik kan doen waar ik zin in heb. Als ik bijvoorbeeld zin heb om Gorgontar te tekenen, kan het best zijn dat ik die scènes eerst aanpak. Dit lijkt misschien vreemd, maar het zorgt er wel voor dat mijn workflow niet onderbroken wordt én dat de kwaliteit hoog blijft.

De Toverspiegel

Op alle bovenstaande foto's zie je fragmenten uit het storyboard. Hieronder vind je twee pagina's (de pâgina's 2 en 3) waarop ik de voorlopige teksten al heb geplaatst. Het volledige album zal ik zo aan Standaard Uitgeverij voorleggen. Door de tekstballonnen al op de schetsen te plaatsen, kan ik ook onmiddellijk zien of mijn bladschikking wel goed zit. Heb ik voldoende ruimte gelaten? Staat alles op de juiste plaats? Moet ik sommige personages van plaats veranderen? Enzovoort..."


De Toverspiegel

De Toverspiegel