Alle bijdragen van Lounis Chabane aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
18/10/2017 Lounis Chabane over De Erectie 1
 
Lounis Chabane over De Erectie 1
18/10
TOP
De Erectie 1
Onderstaande bijdrage van Klervi Le Cozic verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 93 van juni 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
De Erectie 1
Over theater: "De strip neemt de vorm aan van een theaterstuk. Ik neem je via vogelperspectief mee om beter het grote appartement in Parijs van een ietwat bourgeoiskoppel, bijna vijftigers, te ontdekken. Een fascinerende aanpak, want het hele verhaal zit 'm in de subtekst. Dat is Jims manier om aan het scenario te werken: de dialogen lijken doorsnee, maar de situatie die ze teweegbrengen kruidt dit verhaal."

Over kwaadheid: "In tegenstelling tot het theater kan een strip de intonatie van zinnen die de personages zeggen niet overbrengen. Alle steken gebeuren via de houdingen en de expressies. Op internet verzamel ik veel foto's of video's van kwade personen en plaats die allemaal in een mapkje 'Kwaad'. Dezelfde houdingen komen vaak terug, zoals voorover buigen, het hoofd naar voren richten en de schouders tonen."

Over niet-gespeelde houdingen: "Als man kan ik de rol van een vrouw die zich kwaad maakt niet vertolken. Ik moet me dus baseren op heel wat kleine details waarop ik heb gelet om tot iets geloofwaadrdigs te komen. Hier houdt ze de ellebogen dichter bij het lichaam. Die houding zag ik in een YouTube-filmpje. Er was een groepje jongeren te zien die water gooide naar een jong meisje. Je kan haar ingehouden woede zien, je begrijpt dat ze zich inhoudt om geen klappen uit te delen. Dergelijke houdingen zijn super, want ze zijn niet gespeeld. Het meisje is werkelijk furieus!"

Over hoge hakken: "Ik ken niemand die thuis zijn schoenen aanhoudt. Maar ik laat Lea haar hoge hakken aanhouden. In het theater zou het geluid de ruzie benadrukken!"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 26
De Erectie 1
Over thema's: "In tegenstelling tot Franse films, waarin het onderwerp opnieuw en opnieuw is behandeld, komen relatieverhalen over stelletjes in strips zelden voor. Hier hebben we het over een erectie en verlangen, wat het thema nog moderner maakt."

Over een 'goede erectie': "Als ik de titel van het album zeg, reageren de mensen altijd. Sommigen zijn gegêneerd, andere lachen. Ook al is het woord vandaag ingeburgerd, lijkt het voor sommigen taboe te blijven. Als je het in en mail gebruikt, belandt het vast in de spamfolder! Maar ik ben blij dat we de titel mochten behouden. We zagen het als een spel. Ik zag me al een 'goede erectie' wensen aan de lezers die met het album onder de arm vertrokken op signeersessies!"

Over valsspelen: "Het is moeilijk om je te vernieuwen als je de hele tijd dezelfde plaats moet tekenen. Het is al net zo moeilijk om er zittende, discussi‘rende personages in te tekenen. Het neigt voortdurened naar de herhaling. Resultaat: je zoekt naar kleine variaties die de scène levendig maken. We spelen voortdurend vals."

Over de ruzie: "Lea valt op een agressieve manier haar man aan. Ze lijkt hem in elkaar te willen rammen. Dat is al theatraal genoeg, ze grijpt hem bij de kleren... Er zit iets muzikaals in haar poses, haar opwinding en haar twijfels. Het is heel menselijk, het is niet moeilijk om een echt koppel zo te zien uitbarsten tijdens een ruzie."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 27
De Erectie 1
Over het geslacht: "Dit album behandelt een intiem onderwerp zonder ooit obsceen te zijn. Ik heb prent 3 herwerkt, want het geslacht van Florent was te dicht bij het gezicht van zijn vrouw op de achtergrond, wat veel te vulgair was. De inkleuring van Delphine verzacht de scène en maakt het minder hard. Behalve deze prent op de voorgrond en een sleutelscène wat verder zien we 'niets' in dit album. Nochtans moet het heel snel begrijpelijk zijn, want strips worden snel gelezen. Als ik begin te tekenen, is het enige wat me aanbelangt dat de lezer het verhaal ook kan aanvoelen zonder de tekstballonnen te lezen."

Over belachelijkheid: "Florent knoopt een hemd rond zijn middel om zijn derde been te bedekken. En hij neemt een houding aan van een jochie en vraagt zijn vrouw of hij er nu minder belachelijk uitziet. Die woorden zijn een immens verschil met hoe hij daar staat."

Over spanning: "De spanning van de ruzie stijgt. Terwijl de man een grapje probeert te maken, kijkt zijn vrouw hem zelfs niet aan. Dat is een weerkerend thema bij stellen: niet aanvoelen hoe een ander in elkaar zit. Ik heb het gezicht van de zuchtende Lea graag getekend. Het is echt alsof ze op het punt staat te ontploffen."

Over rebelse toetsen: "Om het bourgeoiskantje van het appartement, dat het koppel heeft geërfd, te doorbreken, wilde Jim er enkele lichte rock- en rebelse toetsen in brengen. Vandaar de twee schilderijen op pagina 25 en één op de volgende pagina. Voor de rest heb ik me gebaseerd op foto's van appartementen uit de Haussmann-periode."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 28
De Erectie 1
Over Lea's kapsel: "Oorspronkelijk zou Lea een kort kapsel gekregen gebbven. Uiteindelijk hebben we haar het kapsel gegeven van Sophie Marceau in de film Tu Veux ou Tu Veux pas. Ineens vlogen haar lokken alle kanten uit en volgden ze de beweging van haar hoofd. Haar haren komen losser en losser te zitten in de mate waarin ze kwader en kwader wordt en meer aangeschoten raakt."

Over levendigheid: "Het is een van de details die de scène levendiger maken, want uiteindelijk hadden we een banale scène kunnen presenteren van een discussiërend stel op de zetel of in hun keuken. Dergelijke toetsen in het verhaal laten de personages echt vertolken wat ze op dat moment aan het zeggen zijn."

Over de film: "Ik ben benieuwd welke acteurs gekozen zouden worden om Lea, Florent en het met hun bevriende koppel te spelen! Ik heb het scenario van de film al gelezen. Het doet me denken aan komedies in de stijl van Le Père Noël Est une Ordure waarin sommige scènes crescendo zijn opgebouwd. Bernard Jeanjean (regisseur van de Franse film Le Père Noël Est une Ordure) en Jim houden een onvergelijkbaar ritme aan. Dat belooft!"

Over amuseren: "Ik heb voortdurend valsgespeeld! Met zo'n koppel heb ik me nooit verveeld, ook al kostte het me weken om een ruzie te tekenen. Ik kan u verzekeren dat het geen impact had op mijn priv≥leven. Bij de correcties zag ik soms weer scènes onder ogen, zoals die met het hemd rond het middel, waarbij ik me nog steeds ten zeerste amuseer!"