Alle bijdragen van Laurent Astier aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
28/11/2015 Laurent Astier over Zo Maak Je Fortuin in Juni 1940
 
Laurent Astier over
Zo Maak Je Fortuin in Juni 1940
28/11
TOP
Onderstaande bijdrage van Richard Watt verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 84 van augustus-september 2015. Vertaald door Wim De Troyer.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 24
Zo Maak Je Fortuin in Juni 1940
Over de samenwerking: "Het was mijn eerste samenwerking met Fabien Nury en Xavier Dorison. Maar omdat we elkaar steeds tegenkwamen op festivals, wisten we dat onze werelden in elkaar zouden overvloeien. Mijn werk voor Cellule Poison (een niet-vertaalde thriller in vijf delen, red.) beviel hen en toen ze begonnen na te denken over de grafische kant van het album, moesten ze aan mij denken."

Over de totstandkoming: "Fabien en Xavier werken intensief voort op elkaar, als pingpong. Ik bevond me in het midden van een creatief vuurgevecht. Ze benaderen de strip op verschillende manieren en wanneer ze elkaar vinden, creëren ze een soort gemeenschappelijk startpunt. We zijn de gesprekken begonnen in maart 2014. Ik heb er een jaar over gedaan om de 112 pagina's te tekenen."

Over de inkleuring en de kostuums: "De platen in het begin van het album zijn microscènes waarin we de personages voorstellen. Ze nemen ons mee naar het begin van de oorlog zonder veel te tonen. Als de oorlog niet de scène zou dateren, zou je haast kunnen vergeten dat het verhaal zich in 1940 afspeelt. We moesten archetypes creëren voor de hoofdpersonages, en hen zeer verschillende kostuums aantrekken. Later, wanneer ze in het strijdgewoel zouden terechtkomen, zouden we ze in één oogopslag moeten herkennen. We hebben met Laurence Croix, de inkleurster, hard gewerkt aan de kleuren van de kostuums."

Over boksers: "Ik heb vroeger al vaak boksers getekend zonder veel over hen te weten, gewoon omdat ze zo mooi om te tekenen zijn. Wanneer ze in gevecht zijn, het geluid van vuisten op lijven is indrukwekkend, gewelddadig, brutaal.
"


COMMENTAAR BIJ PAGINA 25
Zo Maak Je Fortuin in Juni 1940
Over voorbereidend werk: "Fabien en Xavier wilden al het werk voorbereiden, zoals voor een film. Voordat ik aan de eerste plaat begon, had ik alle hoofdpersonages al uitgetekend, bijna alle nevenfiguren, enkele decors, de bestelwagen, de vrachtwagen... Ik heb die 'grafische bijbel' heel de tijd bij de hand gehouden terwijl ik het album maakte."

Over het werken op papier: "Na acht jaar enkel met een tekentablet gewerkt te hebben, keerde ik terug naar het papier! L'Affaire des Affaires en Cellule Poison zijn volledig ontworpen, getekend, geïnkt en ingekleurd met een tablet. Ik had zin om opnieuw het inkten te ontdekken, de kleine ongelukjes en uitschuivers die je overkomen op papier. Ik heb in het blauw getekend, nadien met viltstift geïnkt, met het penseel en Chinese inkt en een beetje wit om te corrigeren of om effecten te plaatsen. Zoals vroeger."

Over dubbele pagina's: "Ik heb gewerkt op dubbele pagina's, want ik ga nogal vaak uit de kaders, en dan loopt dat uit in een dubbele pagina. Het is belangrijk om dat van in het begin in te plannen, voor het beheer van je zwartvlakken, de plaatsing van je figuren, compositie, sfeer."

Over vlakken: "Het is de eerste keer dat ik samenwerk met inkleurster Laurence Croix. Ze heeft geopteerd voor een kleurenpalet dat doet denken aan de klassieke strips, met die zeer mooie kleurvlakken, en tegelijkertijd een moderne visie weergeeft in haar aanpak. Ik heb een nogal dynamische tekenstijl, nogal open, niet echt de klassieke, klare lijn. Het is heel complex om dan in te kleuren, zonder kleurovergangen, zonder dat alles in elkaar overvloeit."



COMMENTAAR BIJ PAGINA 26
Zo Maak Je Fortuin in Juni 1940
Over cinema: "Net zoals Fabien en Xavier heb ik altijd de link gemaakt tussen mijn werk en de cinema. Ik creëer soms pagina's beeldverhaal die de film en zijn vocabulaire imiteren. Ik gebruik arceringen of andere grafische middelen die eraan doen denken. Dat is ook het geval op deze plaat. De kaders zijn niet helemaal gesloten. Die met de 'Blam'-onomatopee springt eruit dankzij het rood en de brokstukken van de klok die tot in het volgende kader vliegen daar waar de kogel er ook door vliegt. Dat benadrukt de rekbaarheid van het tijdsbesef in deze gespannen scène en verleent dynamiek aan de plaat, zodat ze niet verstikt."

Over plaatindeling: "De plaatindeling is ook heel cinematografisch. Het verhaal zit vol microscènes. Dus zijn we verplicht om beroep te doen op de inbeelding en het referentiekader van de lezers, aan de referenties die ze misschien maken met wat ze gezien hebben in films. Met deze decoupage en kleine prenten in strakke lijnen kan je de spanning opvoeren met heel weinig elementen. Wat een geluk."

Over historische details: "Ik ben geen horlogespecialist en ik verbied het mezelf om alles te verifiëren. Het moet een modern verhaal blijven, geen historisch relaas. Ik denk er niet aan om knopen op uniformen te gaan tellen. Wanneer je te historisch correct wilt blijven, riskeer je te verkrampen. Het is het probleem van heel wat kostuumdrama's, vaak gaan ze hierdoor de mist in."

Over kleurgebruik: "Onderaan benadrukt het rood de spanning. Kleur is een vertelelement, net zoals de tekening en de plaatindeling. Rood is de kleur van gevaar en van bloed dat dreigt te vloeien wanneer Ninon er niet in slaagt de horloge te monteren binnen de twintig seconden."


COMMENTAAR BIJ PAGINA 27
Zo Maak Je Fortuin in Juni 1940
Over tekst: "In de vorige plaat gebeurde alles via de tekeningen. Deze bevat heel wat meer dialoog. De eerste drie tekstvlakken vatten het plan om het goudtransport te kraken samen. De lezer weet waar hij aan toe is, ze weten wat er te gebeuren staat. Wanneer je de hele pagina gelezen hebt, kan je je afvragen waarom je de rest nog zou lezen. Maar er staat heel wat te gebeuren, beste lezers! Het gedroomde plan van de gangsters zou best wel eens heel wat moeilijker verlopen dan voorzien."

Over lange schaduwen: "We zien de kamer vanuit de hoogte, net zoals in de films uit de jaren 1940-1950, en dat staat ons toe om in één vakje informatie te geven over de plaats, de personages en hun karakters. De zwarte achtergrond wordt gevormd door de schaduwen van de personages. Zelfs zonder ramen voel je meteen aan dat het nacht is. We zijn van de scène bij de horlogemaker in de namiddag versprongen naar een sequentie in een biljartzaal 's avonds laat. De volgende plaat is er een midden in de nacht. Het tijdsverloop is zo grafisch aangegeven."

Over karakterkoppen: "Het personage rechts is een worstelaar, met de schouders van Lino Ventura, maar zonder zijn gezicht. Ik wou zo'n personage weergeven, zonder onmiddellijk in een karikatuur te vervallen. Sambio, in het gestreepte kostuum, heeft in zijn gezicht wat weg van een Alain Delon, maar niet helemaal."

Over het volgende project: "Ik wil aan een project beginnen, in twee delen, waar een meervoudig veroordeelde, ex-overvaller aan heeft meegeschreven, die ik in de bak ontmoette. Nu hij vrij is, kan ik terugkeren naar de bron van een genre dat ik al enkele jaren aan het onderzoeken ben. Het album zal eind 2016 bij Casterman verschijnen, en zal Face au Mur heten.