Alle bijdragen van Christophe Simon aan de rubriek De Commentator bundelen we op deze pagina.

Klik verder naar de volgende onderwerpen:
17/08/2016 Christophe Simon over Corentin
 
Christophe Simon over Corentin
17/08
TOP
Corentin
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri en Frédéric Vidal verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 93 van juni 2016.

COMMENTAAR BIJ PAGINA 29
Corentin
Christophe Simon over het geheime droomproject: "Mijn voorliefde voor Corentin gaat terug tot mijn 7-8 jaar toen mijn grootvader me het tweede deel uit de reeks cadeau gaf. Dat was liefde op het eerste gezicht, voor het leven. Toen uitgever Gauthier Van Meerbeeck bij me thuis de verschijning van het eerste deel van Sparta kwam vieren, zag hij aan de muur enkele originelen van Paul Cuvelier hangen. Omdat hij mijn verlegenheid kent, vertelde mijn partner Alexandre hem dat het tekenen van een Corentin mijn geheime droomproject is. Dat project stond Gauthier wel aan. Maar er moest nog een scenario gevonden worden. Ik had de novelle van Jean Van Hamme gelezen en ik heb het altijd jammer gevonden dat Cuvelier dat nooit heeft getekend."

Jean Van Hamme over Cuvelier: "Ik herinner me hoe Paul indertijd zei: 'Je had me het scenario moeten geven, ik zou het met plezier getekend hebben."

Christophe Simon over de novelle:
"De novelle was goed voor zeventien strippagina's. Dat was een beetje kort, ik heb daarom enkele scènes uitgebreid zonder er nieuwe te creëren."

Christophe Simon over reizen naar Indië: "Maar voordat ik eraan begon, wilde ik per se Indië bezoeken. Alexandre en ik zijn samen vertrokken met een dokter en zijn vrouw, grote kenners van het land. In functie van het scenario stippelden ze een tocht uit van 2.500 kilometer. We logeerden bij gastgezinnen. Alex nam meer dan zevenduizend foto's tijdens de vijf weken durende reis. We waren doordrongen van de sfeer."

Christophe Simon over Corentins kont: "Het paleis is geïnspireerd op dat van Orchhâ in het noorden van Indië. Corentin kijkt door een mashrabiya, een venster waar de wind door kan waaien zodat de kamer kan verfrissen, maar waar je ook door kan kijken zonder gezien te worden. En om zich te beschermen tegen apen of zelfs gemene krokodillen. Daar ben ik in een straat eens door achtervolgd geweest. Gelukkig kwamen voorbijgangers tussenbeide. Nee, ik toon Corentins kont niet voor de eerste keer. Herlees maar eens Het Rijk van het Zwarte Water!"



COMMENTAAR BIJ PAGINA 30
Corentin
Christophe Simon over poseren: "Corentin bereidt zich voor om als een ninja op te gaan in de nacht. Het valt niet altijd mee om een model te gebruiken, dus neem ik zelf soms een pose aan voor een spiegel om me in die situatie te fotograferen."

Christophe Simon over respect: "Er staan drie paginagrote illustraties in dit album waaronder degene die na deze pagina komt, maar die je hier niet te zien krijgt. Die platen hebben me altijd gefascineerd, ook die uit Het Mysterie van de Grote Piramide (van Blake en Mortimer) dat ik recent nog herlas. Dat is een ware ontspanning! Ik wilde deze plaat nog met veel licht tekenen want we gaan hierna over in een donkere periode en ik vreesde ervoor dat het de lezer zou vervelen. Ik ben vaak gefrustreerd door sommige huidige strips waarin de inkleuring de tekening wegdrukt en waarin je niet veel kan onderscheiden. Het tekenen van het paleis kostte me nogal wat tijd. Ik zou niet graag gehad hebben dat het vaag overkwam. Alex heeft het hele album handmatig met gouache ingekleurd. We hebben ons erg geamuseerd door op de ouderwetse manier te werken, ik bij het tekenen, hij bij het inkleuren, en zonder de computer als hulpmiddel. Corentin is Corentin, dat moet je respecteren."

Christophe Simon over egoïsme:
"In feite was het een egoïstisch plezier. Ik wilde de Corentin maken die ik wilde lezen. En vooral door niet te proberen het te moderniseren. Ik wilde dat hij op het eerste gezicht te herkennen was. Dat vooral ik hem zou herkennen!"

Christophe Simon over authentieke kleuren: "De kleuren van hier bijvoorbeeld de dekens op de bank zijn nogal geweldig. Die vind je nochtans overal in Indië terug, vandaag en ook in de achttiende eeuw. We hebben in enkele goed onderhouden paleizen oude fresco's kunnen bekijken die als model dienden en die me toelieten om zo trouw mogelijk de Indische realiteit te volgen."
 


COMMENTAAR BIJ PAGINA 32
Corentin
Christophe Simon over de patrouille: "Deze patrouille wordt verondersteld indringers te onderscheppen in het paleis van hun prins. Discipline lijkt niet hun sterkste punt te zijn. In de eerste prent geven hun hellebaarden een rommelige indruk. Onderaan steunt een van hen nonchalant op zijn speer, de ander houdt een hand in de zij. Op de volgende pagina lachen ze met een grap terwijl het lawaai hen had moeten alarmeren."

Christophe Simon over Bollywood: "Ik wilde een typisch Indische nonchalance weergeven. En ik wilde ook het theatrale gedrag van sommige personages benadrukken, bijvoorbeeld Sa-Skya die zich voor de voeten van haar vader op pagina 45 werpt. Daar vind je een bepaalde luchtigheid, een gevoel voor komedie dat enkel voorbehouden lijkt voor romantische Bollywoodfilms. Maar nee hoor, Indiërs zijn een beetje zo."

Christophe Simon over de moeilijkheidsgraad:
"De ingewikkeldste scènes zijn niet noodzakelijk de moeilijkste om te tekenen. Ik spendeerde drie weken aan het rond de pot draaien voor een kleine prent, de eerste op pagina 22. Je ziet er een jonge Indiër die door een deur gaat. Het is een vermomde Corentin. Ik wilde dat de lezer hem meteen zou herkennen zonder het echt zeker te zijn. De tekst erbij helpt niet. Uiteindelijk gaf ik hem hetzelfde uitzicht als op de vorige pagina."

Christophe Simon over nieuwsgerigheid opwekken: "Aha, de 'OOO!' in de laatste prent! Onze voorlopers publiceerden in weekbladen en wekten de nieuwsgierigheid van de lezer op het einde van de pagina op om hen aan te sporen het volgende weekblad te kopen. Ik paste dat gebruik graag toe wat in het album de lezer gewoon zin moet geven om de pagina om te slaan. Deze 'OOO!' impliceert dat er een dramatisch vervolg komt. Maar we zijn in Indië..."
  


COMMENTAAR BIJ PAGINA 33
Corentin
Christophe Simon over het paleis: "Het paleis van Orcchâ, waar we ons op inspireerden, werd gebouwd door een edelman die er slechts één nacht in verbleef. Het was te sober. Hij liet 20 of 30 kilometer verderop een veel luxueuzer paleis bouwen. Tegenwoordig is het gesloten voor het publiek en zijn er werken om te voorkomen dat het instort. De verantwoordelijken die het doel van onze reis kenden, lieten ons vriendelijk binnen."

Christophe Simon over de kamer: "Ik heb de vorm van deze kamer gereconstrueerd op basis van wat we tijdens ons bezoek zagen. Een Brusselse antiquair hielp me aan alle benodigde documentatie over het Mogolrijk uit de achttiende eeuw."

Christophe Simon over verliefd op Indië:
"Je verwacht je aan dit soort paleis bij een grote stad. Maar dit paleis stond bij een klein dorp waar nooit toeristen komen. De inwoners ontvingen ons hartelijk bij hen thuis. In de grote steden rennen kinderen je achterna en smeken ze om snoepjes. Hier boden kinderen ons hun snoepjes aan! Iedereen was trots om ons hun manier van leven te tonen. Dat waren werkelijk ontroerende momenten. Net om die mee te maken, verlieten we de geëffende paden. Het is een prachtig land. Ik ben vertrokken met een liefde voor Corentin, ik ben verliefd op Indië weggegaan. Misschien keert Corentin er weer naartoe. Met zevenduizend foto's kan ik nog wel een en ander tonen."

Christophe Simon over het volgende project: "Maar ook al wordt het album een succes, dan moet er nog een akkoord komen van de erfgenamen, en die zijn talrijk en heel verdeeld. Op dit moment (dit interview vond plaats voor de verschijning van het album, red.) hebben ze enkel fotokopieën van de eerste twaalf pagina's gezien. In elk geval is de beslissing niet meteen aan de orde. Ik ben aan een ander project begonnen (een one-shot, opnieuw op scenario van Jean Van Hamme, red.) en het is uitgesloten dat ik twee onderwerpen tegelijk behandel. Ik wijd me graag voor 100% aan elk van mijn projecten."