Daedalus Saga Uitgaven Uitgeverij L  
 
De Commentator

Toegevoegd op 27 juli:
Patrick Cornelis over De Toverspiegel (4): Galaxa en Johan

Toegevoegd op 22 juni:

Patrick Cornelis over De Toverspiegel (3): Bahaal

Toegevoegd op 1 juni:

Patrick Cornelis over De Toverspiegel (2): Gorgontar

Toegevoegd op 15 mei:

Jean-Claude Mézières over Ravian 2
De volgende auteurs leverden ook al bijdragen. Klik op hun naam om verder te gaan naar hun afzonderlijke pagina:
Ivan Adriaenssens
Pierre Alary
Sytse S. Algera
Alex Alice
Christophe Alliel en Aurélien Ducoudray
Jesús Alonso en Olivier Visonneau
Anlor
Mohamed Aouamri
Ger Apeldoorn
Dimitri Armand
Jean-Michel Arroyo

Laurent Astier
Antoine Aubin en Étienne Schréder
Virginie Augustin
Philippe Aymond
Denis Bajram
Balak
Olivier Balez en Pierre Christin
Alessandro Barbucci
Jean Bastide
Raphaël Beuchot
Batem en Colman
Kristof Berte
Philippe Berthet
Georges Bess
Lük Bey
Enki Bilal
De Blauwbloezen
Frédéric Blier
Olivier Boiscommun
Matthieu Bonhomme
Cyril Bonin
Mario Boon
François Boucq
Tom Bouden
François Bourgeon
Marc Bourgne
Enrique Breccia en Xavier Dorison
Daniel Brecht
Ken Broeders
Frédéric Brrémaud
Brüno
Max Cabanes
Charel Cambré
Barbara Canepa
Theo Caneschi
Paul Cauuet
Lounis Chabane
Jean-Christophe Chauzy
Didier Conrad en Jean-Yves Ferri
Patrick Cornelis
Luc Cromheecke
Criva en Verhast
Steve Cuzor
Robbert Damen
Sébastien Damour
Frodo De Decker
Nicolas de Crécy
Erik de Graaf
Aimée de Jongh
Philippe Delaby
Marissa Delbressine
Nicolas Delestret en Stéphane Massard
Jean-Yves Delitte
Marc de Lobie
Thierry Démarez
Philippe Delzenne
Pieter De Poortere
François Dermaut
Maarten De Saeger
Jorg de Vos
Lode Devroe
Geert De Weyer
Bruno Di Sano
Terry Dodson
Franky Drappier
Thomas Du Caju
Kim Duchateau
Bruno Duhamel
Steven Dupré en Conz
Ersel
Chris Evenhuis
David Felizarda Real
Rino Feys
Adrien Floch
Philippe Francq
Fred
Paul Gastine
Philippe Gauckler
Bruno Gazzotti
Vittorio Giardino
Jean-Pierre Gibrat
Christian Gine
Antoine Giner-Belmonte
Thierry Girod
Carlos Gomez en Arnaud Delalande
Eugeen Goossens
Mars Gremmen
Olivier Grenson
Griffo
Juanjo Guarnido
Richard Guérineau
Hardoc
Alain Henriet
Hermann
Eric Heuvel
José Homs
Hub
Éric Hübsch
Romain Hugault
Miles Hyman
Zoran Janjetov
Jeroen Janssen
Philippe Jarbinet
Iouri Jigounov
Jim
Milan Jovanovic
André Juillard
Nicolas Keramidas
Kerascoët
Patty Klein
Hanco Kolk
Jean-Charles Kraehn
Hugues Labiano
José Ladrönn
Juan Louis Landa en Sandro Raule
Mathieu Lauffray
Christian Lax
Olivier Ledroit en Thomas Day
Hec Leemans
Frank Le Gall
Marc Legendre
Jérôme Lereculey en David Chauvel
Simon Léturgie
éric Liberge
Ingrid Liman
Willy Linthout
Régis Loisel
Régis Loisel en Jean-Louis Tripp
Giovanni Lorusso en Olivier Peru
Stéphane Louis
Maël
Vincent Mallié
Milo Manara
Wauter Mannaert
Fabio Mantovani en Philippe Nihoul
Frank Margerin
Enrico Marini
Marmus
Marvano
Scott McCloud
Fabrice Meddour
Merho
Ralph Meyer
Jean-Claude Mézières
Mezzo
Gilles Mezzomo
Guy Michel en Arnaud Delalande
Mikaël
François Miville-Deschênes
Arno Monin
Thimothée Montaigne
Romano Molenaar en Jorg de Vos
Jean-Louis Mourier
José-Luis Munuera
Federico Nardo en Pierre Makyo
Viviane Nicaise
Peter Nuyten
Tiburce Oger
Minck Oosterveer
Danker Jan Oreel
Marcel Pagnol
Joël Parnotte
Frank Pé
Cyril Pedrosa
Frederik Peeters
Patrice Pellerin
Claude Pelet
Rubén Pellejero
Philippe Pellet
Régis Penet
Jérémy Petiqueux
Nicolas Petrimaux
Federico Pietrobon
Didier Poli en Robin Recht
Jean-Michel Ponzio
Francis Porcel
Bart Proost
Mike Ratera
Riff Reb's
Reno
Mathieu Reynès
Roberto Ricci
Willem Ritstier
Grzegorz Rosinski
Christian Rossi
Marcel Rouffa
Corentin Rouge
Kenny Rubenis
Marcel Ruijters
Paul Salomone
Riad Sattouf
François Schuiten
Olivier Schwartz
Stéphane Servain
Christophe Simon
Fred Simon
Benoît Sokal
Kristof Spaey
Benoît Springer
Naomi J. Strijdonk
Roman Surzhenko
Yves Swolfs
Olivier TaDuc
Jirô Taniguchi
Jacques Tardi
Didier Tarquin
Paul Teng
Marlon Teunissen
Béatrice Tillier
Ronan Toulhoat
Lewis Trondheim
Albert Uderzo
Gerben Valkema
Sylvain Vallée en Fabien Nury
Steve Van Bael
Rob van Barneveld
Rob van Bavel
Daniel van den Broek en Ivan Claeys
Robert van der Kroft
Wilbert van der Steen
Michiel van de Vijver
Maarten Vande Wiele
Jean Van Hamme
Hans van Oudenaarden
Jos Vanspauwen
Alberto Varanda
Olivier Vatine
Dan Verlinden
Laurent Verron
Vincent
Bastien Vivès
Thomas von Kummant
Éric Warnauts en Guy Raives
Colin Wilson
Philippe Xavier
XIII Mystery
Bernard Yslaire
Zep
open brieven
 
Patrick Cornelis over De Toverspiegel (4): Galaxa en Johan
27/07
TOP
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand zijn dat Galaxa en Johan met special effects als toemaatje

De Toverspiegel

Galaxa
"Galaxa, mijn eerste liefde :-) Ik was zo'n grote fan van dat personage. Supersexy en een fee... en af en toe wat naakt. Wat is er nog meer nodig dan dat om een tiener aan te spreken?

Haar tekenen lukte me niet toen ik haar ontdekte op die leeftijd. In feite vind ik het tekenen van vrouwen nog steeds moeilijk. Bij mannen en vooral monsters is dat veel gemakkelijker. Monsters lukken altijd, daar kan je niets verkeerd doen. Bij mannen is het ook makkelijker, al is dat misschien niet het juiste woord, maar mannen zijn robuuster en hoekiger en als je wat overdrijft met spieren ziet dat er meestal nog cooler uit dan je had gedacht. Maar vrouwen... nee... vrouwen, dat moet juist zijn... één verkeerd lijntje en ze weegt meteen tienkilo meer.  Vrouwen zijn het moeilijkste om te tekenen, vind ik toch. Maar als je je dan toch aan een vrouwelijk peronage waagt en je slaagt erin om haar sexy te maken dan kan je niet anders dan blij zijn. Of moet ik het woord opgelucht gebruiken?

De Toverspiegel


Ik weet best dat dit album met argusogen zal worden bekeken door zowel de vele fans van De Rode Ridder als Standaard Uitgeverij. Dit populaire album brengt een grote druk met zich mee. Het is namelijk het eerste bekende strippersonage dat ik gestalte geef. Ik heb naam gemaakt met zombies en monsters... Nu moet ik laten zien dat ik ook andere dingen aankan. Ondertussen weet iedereen die me volgt dat ik met het Tomorrowland-boek The Book of Wisdom graag illustreer in een soort schilderachtige, sprookjesachtige sfeer. Ik kan met deze remake van De Toverspiegel, zoals ik eerder aangaf, niet verder uit mijn comfortzone zitten dan met het tekenen van het iconische personage Galaxa. Dat maakt het nu net zo leuk om te doen: je grenzen verleggen, verbeteren, streven naar perfectie, de beste worden. De ambitie is torenhoog.

Zoals bij alle personages van dit album ben ik vrij trouw gebleven aan Galaxa's outfit. De rondingen die Karel Biddeloo haar gaf en haar mee zo populair maakten, heb ik natuurlijk zo gelaten. Ik heb ze misschien nog een tikkeltje geaccentueerd. Mede door de gulle toezegging van de extra pagina's van Standaard Uitgeverij heb ik de kans gekregen om de verschijning van Galaxa alle eer aan te doen.

Je zou kunnen zeggen dat ik de kans met beide handen heb gegrepen om iedereen te laten zien wat voor mij de ideale uitstraling zou moeten zijn van Galaxa. Of fans mij zullen volgen, moet nog blijken als het album uitkomt. Maar deze update is misschien al een goede waardemeter."

De Toverspiegel

Johan
"Naast Galaxa is er natuurlijk ook nog de spreekwoordelijke olifant in de kamer: het hoofdpersonage Johan, die ik dus ook een eigen interpretatie moest geven.

Ik wou af van het ietwat gepolijste imago en wou zeker ook wegblijven van de versie van Fabio Bono. Het heeft toch even geduurd voordat ik het personage beet had en ik heb menige pagina nog eens geopend om hier en daar de gelaatstrekken wat bij te schaven. Maar ik ben zelf wel blij met het resultaat.

Op het moment van deze update leggen we de laatste hand aan het album en zal ik tot aan het bittere einde kleine retouches blijven uitvoeren om dit album zo goed mogelijk te maken. Door het tekenen van dit album ben ik terug beginnen grasduinen in de albums van vroeger. Dan komt het jeugdsentiment naar boven. Mijn allereerste strip, Lionman, die ik maakte toen ik twaalf jaar was, werd aan de keukentafel gemaakt tot 's avonds laat. Er lagen steevast Rode Ridders op tafel om mij inspiratie te geven en te kijken hoe een stripverhaal er moest uitzien. Ondertussen is het medium natuurlijk enorm geëvolueerd en moet je (ook als beginnend striptekenaar) met absoluut kwaliteitsmateriaal afkomen of je wordt meteen aangepakt. Met elk album groeit mijn stijl en juistheid van tekenen. Zolang dit gebeurt, ben ik blij, want dit sterkt mij in de gedachte dat er nog meer in zit."

De Toverspiegel

Special effects
"Hoewel sommigen mij hierover fel zullen tegenspreken, heeft digitaal inkleuren zo zijn voordelen. Voor Galaxa hebben we bijvoorbeeld een soort glow voorzien met wat sterretjes om haar gedaante wat allure bij te zetten. Ze is immers een echte fee, de fee van het licht.

Als een pagina af is, stuur ik die naar de uitgever ter controle en dan naar inkleurder Shirow. Dit doe ik om telkens een bevestiging te krijgen of ik wel goed bezig ben, hoewel ik mijn eigen grootste criticus ben. Ik verzamel alle commentaren die ik eventueel krijg op een pagina. Als ik een plaat een week nadien terug open, zie ik steevast details die ik nog zou kunnen finetunen. Gelukkig heb ik daar ook de nodige tijd voor. Ik leg me een verschroeiend ritme op zodat ik nadien ruim de tijd heb om de meeste dingen (die waarschijnlijk ikzelf en mijn grootste criticasters nog zullen kunnen opmerken) nog bij te sturen en eruit te krijgen.

Lang leve het digitale tijdperk waardoor die aanpassingen ook vrij vlot kunnen gebeuren! Een groot misverstand hierover is dat de computer de fouten niet ziet en ook niet wegwerkt. Elk lijntje wordt nog steeds door de tekenaar gezet en moet waar nodig ook worden gecorrigeerd door de tekenaar.

Via de inkleuring kunnen we veel sfeer leggen in albums. Hoedje af voor de mensen die dat nog in aquarel doen. Ik moet toch steeds zoeken hoe een pagina de juiste sfeer krijgt. Als ik een pagina stuur naar Shirow krijg ik steevast topwerk terug. Soms neem ik nog even zelf de pagina onder handen om de juiste vibe erin te krijgen die ik wou. Dat is geheel voor mijn rekening, want ik ben daarin héél kieskeurig en ik krijg dat gewoon niet uitgelegd aan iemand anders. Onze verstandhouding/samenwerking is daarin top en ik hoop dat we samen nog veel albums mogen maken."


De Toverspiegel


Patrick Cornelis over De Toverspiegel (3): Bahaal
22/06
TOP
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand is dat de boosaardige Bahaal.

De Toverspiegel

"Bahaal, de prins der duisternis... Eerder het kneusje der duisternis, vond ik als kleine jongen. Als heerser over de hel en alle monsters, joeg Bahaal me nooit schrik aan, integendeel. Die rare hoed die hij droeg, had iets potsierlijk en Bahaal kwam helemaal niet bedreigend over. Toen ik de opdracht kreeg om dit album te remaken, zag ik mijn kans schoon om hem toch wel een stevige makeover te geven. Let wel, ik blijf qua kledij en sfeer bewust heel dicht bij het Biddeloo-genre waar ik als kind heel erg van genoot.

De Toverspiegel


Voor Bahaal ben ik toch iets afgestapt van de traditionele look. Zo heb ik hem echte hoorns gegeven en heb ik het driehoekige hoofddeksel van een derde demonisch oog voorzien. Terwijl hij je strak in de ogen kijkt, onderwerpt dit demonische oog je aan zijn hypnotiserende staar.

Altijd cool en badass is ijzerwerk. Zo heb ik hem een neuspiercing gegeven en enkele oorbellen. Of-ie een Prins Albert heeft, moet je hem zelf maar vragen...

Volgende update: misschien wel de meest geanticipeerde... Galaxa. Stay tuned!!"

De Toverspiegel


Patrick Cornelis over De Toverspiegel (2): Gorgontar
01/06
TOP
Tot de verschijning van zijn remake van het De Rode Ridder-album De Toverspiegel zal Patrick Cornelis je maandelijks inwijden in de making-of over telkens een ander onderwerp. Deze maand is dat het wezen Gorgontar.

De Toverspiegel
De Toverspiegel

"Gorgontar is dé reden waarom ik Standaard Uitgeverij om twee van mijn vier extra pagina's vroeg. In het oorspronkelijke verhaal kwam die weinig aan bo,d maar ik vond dat hij meer aandacht verdiende. Enerzijds omdat ik ernaar uitkeek om een draak te tekenen en mij daarin kon uitleven om zo het album meer luister te geven, anderzijds ook gewoon omdat ik vond dat hij in het origneel een beetje te vlug afgewimpeld werd. Dat was natuurlijk omdat de strips vroeger zeer compact waren. Nu heb ik een mooie kans om Gorgontar en zijn gevecht met Johan meer plaats te geven.

Voor mij is deze draak samen met Galaxa dé publiekstrekker van het album. Ik heb me gebaseerd op een Komodovaraan, maar toen ik met hem klaar was bleef van die leguaan niet veel meer over. Hopelijk wordt mijn versie gesmaakt.

Nog een groot verschil met het origneel is de kleur die ik aan het monster geef. In de oorspronkelijke versie is Gorgontar enkel in zwart-wit te zien, maar op de cover staat hij afgebeeld in het groen. Persoonlijk vind ik hem in het rood/oranje meer badass. Ik ben benieuwd wat de lezer daar allemaal van zal vinden.

Volgende update: de transformatie van Bahaal."


De Toverspiegel
De Toverspiegel


Jean-Claude Mézières over Ravian en Laureline 23
15/05
TOP
Ravien en Laureline 23
Onderstaande bijdrage van Jean-Pierre Fuéri verscheen eerder in het Franse stripmaandblad Casemate nummer 122 van februari/maart 2019.

Ravien en Laureline 23
Over ruzie: "Het scenario gaf aanleiding tot een van onze conflicten. Toen Pierre (Christin, red.) het me in 2013 of 2014 voorstelde, was ik net uit het ziekenhuis ontslagen terwijl hij net werd opgenomen. Het aansnijden van onderwerpen die we al hadden behandeld, sprak me niet aan. We kregen daarom ruzie, zoals gewoonlijk... tot ik vond dat ik aan het werk moest."

Over verandering: "Ik heb dus meneer Albert weer tot leven gewekt. Hij verscheen zo'n veertig jaar geleden in Halte Châtelet, Richting Cassiopeia. Hij is wat aangekomen, maar het is dezelfde en hij kijkt soms boven zijn bril. Ik heb het niet zo op onveranderlijke personages, in tegenstelling tot een Hergé bij wie een Zonnebloem bijvoorbeeld op de millimeter hetzelfde hoofd heeft in de hele reeks. Ik had al onze personages makkelijk beet omdat ze me ook gevraagd worden op signeersessies."

Over tijdreizen: "Ravian en Laureline zijn ouder geworden sinds De Tijdopener — van bijna tien jaar geleden alweer — waarin we hen als kinderen zagen. Hier schiep ik er veel genoegen in hen te tekenen, want mijn kleinzoon en de dochter van een vriendin van mijn vrouw stonden model. De leeftijden, hun allure, alles klopt. Zowat alle sf-strips zijn een trip naar de toekomst en presenteren grootse taferelen. Er zijn er vast niet veel die een ouwe 4L in een garage tekenen. Maar reizen door de tijd, en net zo goed in de ruimte, is ons ook aardig gelukt."

Over de luchthaven: "Probeer maar niet uit te zoeken of het vliegtuig opstijgt in Orly of Roissy. Ik heb een foto genomen van de landingsbaan in Orly, maar hier speel ik ook de kaart van de absolute abstractie uit. Het gaat gewoon om een luchthaven."


Ravien en Laureline 23
Over bladschikking: "Deze twee pagina's zijn heel verschillend van elkaar, net zoals de volgende twee. De vorige pagina heeft een heel brave kadrering en de bovenstaande is heel verbrokkeld. Pierre geeft me de dialogen, hij geeft aan wat er op elke pagina gebeurt, maar vooral: hij houdt zich niet bezig met de bladindeling. Daar raakt hij niet aan! Dat is mijn domein, het deel van het werk dat ik het liefste doe. Pierre wist wel dat ik deze scène niet als een doorsnee scène zou aanpakken zoals het rijden van de wagen uit een garage. Ik heb me hierop toegelegd en ik heb De Tijdopener erop nagekeken zodat alles overeenkomt. Toen was de garage niet te zien."

Over leesrichting: "De overgang verloopt via een zicht op het vliegtuig dat opstijgt, in de blauwe hemel vliegt en dan in een onweer terechtkomt. Het blauw wordt donker. De rode achtergrondkleur geeft aan dan we bij Hypsis zijn. En ik versterk dat met twee driehoeken met een zicht op zijn paleis. Elke keer de Heilige Drie-eenheid in beeld komt, vervormen de prenten. Hier moest ik een leesrichting uitdokteren die de lezer zonder misstap leidt. Het verband komt door de bliksemschicht. Ik heb er goed op gelet dat de uitspraak van de zoon ('Daarvoor hoef je toch niet met het goddelijke vuur te slijten, papa!') precies samenvalt met de 'Wel!'"

Over de inkleuring: "Vroeger was het gras groen en de lucht blauw. Punt. Andere tekeningen brachten andere codes mee met een complexer, rijker werk voor de inkleuring. Voor lineaire tekeningen zijn pastelkleuren aangewezen, voor meer dramatische tekeningen sterkere kleuren. Dat werk is niet meer het opvullen van kleurvlakjes, maar een ware inkleuring. Ik geef enkel de blauwe en rode tinten aan Evelyne Tranlé door. Voor de rest, de stropdas enzovoort, zorgt zij."


Ravien en Laureline 23
Over vervelend vliegtuig: "Er is niets zo vervelend als een interieur van een vliegtuig tekenen. Pierre beschreef: 'Iedereen is ziek, geeft over, behalve de twee kinderen die ermee lachen en zich helemaal niet onwel voelen.' Het was uitgesloten dat ik vijfentwintig rijen met zetels zou tekenen. Dus vatte ik het samen in een zieke passagier, een arme stewardess wier dienblad valt en Ravian en Laureline die plezier maken. Allemaal in een minder realistische stijl dan de rest. Jammer voor de zeurpieten die zullen opmerken dat de verlichting uitvalt wanneer een vliegtuig door de bliksem is getroffen!"

Over vier stroken: "Twee schuine prenten en dan een visuele schok met het kasteel van Iverloch. Anders worden het vier stroken met eenzelfde hoogte en ik doe dat nooit! Ik teken het kasteel zo'n beetje hetzelfde als in deel 11 met minder gras. De lezer moet gewoon kunnen denken: 'Hm, ik herinner het me zo'."

Over ploeteren: "Door deze nieuwe kortverhalen kan ik grote schilderijen op volledige platen maken, maar die kosten me bloed, zweet en tranen! Mijn kast zit barstensvol mislukte tekeningen. Ik ben nooit een gelukkige tekenaar geweest, maar wel een die blij was als het erop zat. Men zegt weleens dat mijn tekeningen een gemakkelijke, eenvoudige indruk geven. Maar daaronder zit het ploeterwerk!"

Over worstelen: "Ik herbegin en herbegin. Een echte ziekte. Soms zegt Pierre me dat hij geen enkel verschil tussen twee versies ziet. Dan toon ik hem een oog dat me helemaal niet bevalt. Een striptekenaar is niet noodzakelijk een groot artiest, maar iemand die weet te vertellen. Daarna komt hij er wel uit. Als ik worstel, denk ik dat het aan de leeftijd ligt voor ik me herinner dat ik op jongere leeftijd met diezelfde problemen kampte."


Ravien en Laureline 23
Over Laureline: "Wees gerust, behalve in dit kortverhaal is Laureline in de versie te zien waar je van houdt: als volwassene. Ik teken haar dolgraag, want ze beweegt goed. Ik zoek graag vrouwelijke gebaren voor haar zonder van haar een giecheltrutje te maken. Ik benadruk heel hard haar uitdrukkingen zonder die belachelijk te maken."

Over de toekomst: "De toekomst? Ik deed er vier jaar over om dit album te tekenen. Dat is lang, zelfs als je rekening houdt met de film van Luc Besson die me lang heeft beziggehouden. Haal me hieruit. Ik geloof dat ik min of meer heb gezegd wat er te zeggen en te tekenen valt. Ik ben er niet volledig van overtuigd dat het voortzetten van dit spelletje een noodzaak voor mij is."

Over overnames: "Men vraagt me dikwijls of ik ermee akkoord zou gaan om het tekenen van Ravian over te laten aan anderen. Ja, waarom niet, maar op één voorwaarde: dat ik niet word gekopieerd. Een trouwe kopie staat me helemaal niet aan. Ravian is geen Asterix waarin de Romeinse legioenen of Julius Caesar niet veranderd mogen worden. Maar met aliens is er plaats voor elk soort wezen dat je wil. Ik zou dus graag auteurs hebben die zich totaal vrij voelen. Laat hen een pure Ravian maken, maar niet de mijne."

Over hommages: "Wat de auteurs in de Pilote-special, die in de lente van 2017 uitkwam, hebben gedaan, vond ik erg leuk, bijvoorbeeld de visies van Pétillon, Julien en Mo/CDM... Eigenlijk ben ik meer gewonnen voor dit soort hommages dan voor een volledig album van Ravian en Laureline die van elders komt. Ik was nooit echt gewonnen voor hernemingen van beroemde personages. Ook al ben ik de grootste fan van Franquin die Robbedoes heeft overgenomen!"

TOEKOMST
Te Verschijnen
Op Stapel
TOPPERS
13 x XIII
14-18
De 25 bekendste konijnen
20 jaar Arcadia, 20 topstrips
25 jaar Vrije Vlucht
30 jaar Kiekeboe
49 Kanjers van Oranje
50 jaar De Rode Ridder
60 jaar Nero
70 jaar Kuifje-weekblad
80 jaar Robbedoes
Aantrekkelijkste Heldinnen Top 540
Asterix Top Six
Batmanspecial
BelgenTop 100
De Blauwbloezen Top 49
De Grenzeloze Top 500 (2010)
De Grenzeloze Top 500 (2012)
De Honderd Hoogtepunten van Willy Vandersteen
De Rest van de Wereld Top 50
FransenTop 100
Jaartoppers
Jommeke Top 10
De Kiekeboes top-15 (M/V)
Koppeltjestop 20
Napoleon in de strip
ReeksTop 50
Robbedoes
Schrijvers over Strips
Schurken- & Feeksentop
Star Wars
Suske en Wiske: 70 stroken in 70 dagen
Urbanus Top 15
De Wereld rond Franquin
Westernstrips