Het Lastige Leven van Léa Olivier
GEBUNDELDE ROMANVERSTRIPPINGEN
Het Lastige Leven van Léa Olivier
KLIK
voor andere strips van
Ludo Borecki


KLIK
voor andere strips van
Alcante
HET LASTIGE LEVEN VAN LÉA OLIVIER
Ludo Borecki + Alcante naar de romans van Catherine Girard-Audet
Kennes | 152 p. | € 13,95 (SC)
Altijd wat
Onlangs maakten we ons de bedenking met wie we het minst graag opgesloten zouden worden: een seriemoordenaar met een ronkende kettingzaag of een pestkop-tienermeisje met een smartphone en toegang tot social media in de hand. Met een ledemaat minder valt misschien nog te leven als we ons tegen die moordenaar kunnen verweren, maar welk verweer is er tegen een meisje dat met een paar boodschapjes een reputatie of een leven kan verwoesten? Het leven van tienermeisjes. Wie zijn ze, wat doen ze en vooral waarom?

In Het Lastige Leven van Léa Olivier ondervindt Léa hoe moeilijk het is van haar geboortedorp te verhuizen naar de grootstad Montreal. Ze moet haar BFF Marilou, haar vriendje Thomas en haar vertrouwde leventje achterlaten. Ze vindt moeilijk aansluiting op haar nieuwe school, temeer omdat een groepje populaire meiden er niets beters op vindt dan haar het leven zuur te maken. Zomaar. De relatie met Thomas staat danig onder druk door de afstand. Marilou bericht haar niet alleen over elke (mis)stap van Thomas, ze leert zelf ook iemand kennen. Gaandeweg lukt het Léa om nieuwe vrienden te maken, los te laten en (opnieuw) verliefd te worden. Via chat- en mailberichten blijft ze van alles op de hoogte, maar al te openhartig zijn veroorzaakt nieuwe problemen. En zo is er altijd wel wat.

Jezus, wat kunnen tienermeisjes toch drama queens zijn. Hoe egocentrischer, hoe meer ze vinden dat iedereen tegen hen is. De ene "liefde van hun leven" volgt weliswaar na de andere — want elk nadeel heb zijn voordeel —, maar elke breuk gaat gepaard met keiharde emoties. De wijze veertiger in ons lacht enigszins de besognes van de jonge Léa weg, maar tegelijk weten we best dat elk leeftijdsgenootje van Léa hierin de ene na de herkenbare situatie zal ontdekken. De manier waarop de ondernemende Léa al bij al de koe bij de hoorns vat en zich uiteindelijk niet laat kisten door haar grootste pestkop kan moed doen scheppen. Daarom moet deze strip nog niet doorgaan voor een educatieve handleiding over de manier hoe een meisje haar o zo lastige leven moet doorstaan.

Bij Kennes (bestuurd door een voormalige CEO van Dupuis) verschenen al de drie romans waarop deze stripversie is gebaseerd en die nog goed verkochten ook. De uitgeverij koos voor een kleinere paperbackuitgave waarin de stripbewerkingen zijn gebundeld die in het Frans als drie aparte albums uitkwamen. Tekenaar Ludo Borecki kennen we nog van Moederkillers en hij werkte ook mee aan De Smurfen. Zijn tekenstijl is heel toegankelijk.

Scenarist Alcante behield de moderne vertelling en wisselt dialogen af met digitale commentaren die de personages met elkaar uitwisselen. Dat is nog behoorlijk wat tekst bij elkaar, maar de personages spreken en schrijven tenminste in volzinnen. Alcante schreef voor dezelfde uitgeverij ook al drie albums van L'Incroyable Histoire de Benoît-Olivier, gebaseerd op eveneens Canadese jeugdromans. Vlaming Steven Dupré tekende de albums en die zouden naar verluidt ook vertaald worden (misschien eveneens als een gebundelde editie zoals Het Lastige Leven van Léa Olivier), maar die concrete aankondiging kwamen we nog niet tegen.
DAVID STEENHUYSE --- november 2017