Altijd Ergens Oorlog
ONE-SHOT
Altijd Ergens Oorlog
 
ALTIJD ERGENS OORLOG
Jimmy Hostens + Rino Feys
Uitgeverij Bibliodroom | 120 p. | € 19,95 (HC)
Minder is veel meer
Er is altijd ergens oorlog. We kijken er niet meer van op, want zo'n oorlog is toch altijd elders. Ergens in 1914 lag dat anders en was het monster wel heel nabij. Miljoenen soldaten stierven in de loopgrachten van de Westhoek. Maar ook de steden buiten de vuurlinie kreunden onder de bezetting. Zo ook Roeselare op amper twintig kilometer van het front. Nu eens deelden de Fransen er de lakens uit, dan weer de Duitsers of zelfs de Engelsen. De kleine Marie noteerde elke gebeurtenis in haar dagboekje. Haar verhaal lezen we hier, rigoreus, ondoordacht, altijd uit het hart. Maar al vlug kwam er een doorbraak. Op Schuwe Maandag maakten de Duitsers wel heel duidelijk dat de West-Vlaamse stad Duits grondgebied was. Die nacht trokken ze een spoor van vernieling, plunderingen en moord door de stad. Nu was het was wel echt oorlog. Ook daar.

Alweer een strip over de Groote Oorlog? We hebben de voorbij jaren al genoeg mentale tijd doorgebracht in die modderige loopgrachten. Maar scenarist Rino Feys (Pulp de Luxer, ex-cafébaas en ex-boekhandelaar) ontweek vakkundig de evidentie en focuste zich op de kleinere verhalen van de bezette stad. En of dat verfrissend werkt! Dat ene overlijden, die ene knipoog naar den Duits, die overvliegende Zeppelin,... Ze komen veel harder binnen dan de verstikkende Yperietaanval die je als lezer wél verwacht. Bovendien kiest Feys hier voor een Willem Elsschotse benadering van de feiten. Wat afstandelijk, wat grijnzend, maar vooral heel zwierig geschreven. Een ontdekking!

Een nog grotere verrassing zijn de tekeningen van Jimmy Hostens die we nog kennen van de toeristische strip Katelijne van Brugge. De Roeselarenaar heeft zich sindsdien grafisch enorm ontwikkeld. Eindelijk heeft hij zich geout als de bastaardzoon van Régis Loisel. Zonder schroom combineert hij Loisels gekende karikaturale stijl met een geweldige paginaopbouw. Of het nu een opgebaard lijk is of een luchtaanval, Hostens kiest steeds voor het shot met maximale impact. Hierdoor wisselen halfopen-, kikvors- en vogelperspectieven elkaar continu af. Die dynamische overkill wordt echter fijntjes geneutraliseerd door het beperkte aantal prenten per pagina. De spaarzame accentinkleuring maakt het helemaal af. Zijn unieke stijl sluit naadloos aan met de beschrijvingen van Rino Feys. De som van het geheel is veel meer dan goedbedoeld lokaal huisvlijt. Sterk.

Zijn er dan geen minpunten aan deze oorlogsversie van Magasin Général? Helaas wel. Enerzijds vinden we de keuze om hetzelfde lettertype te gebruiken voor de tekstballonnen als de beschrijvingen ronduit ongelukkig. Men praat niet zoals men schrijft. Anderzijds begrijpen we nog steeds niet waarom grotere uitgeverijen dit duo, mits een steviger redactie, geen kans gaf. Niet dat de heren er hun slaap voor laten. De eerste druk van duizend exemplaren werd begin december lokaal verdeeld en was in twee weken volledig uitverkocht. Nu liet men de persen weer rollen voor een nationale verdeling zodat ook stripspeciaalzaken de strip kunnen verkopen. Doe er je voordeel mee.
WOUTER PORTEMAN --- januari 2017